Hej Riham!
    För att bli behörig till högskoleutbildningar Socionom och Psykolog eller Beteendevetare - behöver du du inte ha betyg i Naturkunskap.
    Du kan se behörigheter (särskilda) till ett antal populära högskoleutbildningar på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola

    Du frågar också ang. kurs Naturkunakap B. Det är ett gammalt namn på en kurs som numera heter Naturkunskap 2.
    Naturkunskap 1b = 1a1 + 1a2 dvs om man läser två 50 poängskurser som Naturkunskap 1a1 och 1a2 är, motsvarar de tillsammans en 100 poängskurs, Natur 1b.
    Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng.

    Till alla högskoleutbildningar (både kurser och program) måste man alltid ha Grundläggande behörighet.
    Du får den på ett yrkesprogram genom att ta Yrkesexamen med bl a godkända betyg i Svenska 2 och 3 och Engelska 6.

    På VO läser man Svenska alt Svenska som andraspråk 2 som en obligatorisk kurs.
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf
    och svenska 3 och eng 6 kan läsas som programfördjupande.
    Du har rätt att läsa sv 3 och eng6 men du måste säga till om det på din skola. De kurser kommer inte automatiskt ingå i din Studieplan. Utan de kurserna kommer du att sakna Grundläggande behörighet för högskolestudier.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : jaha va bra:) tack för det snabba svaret! jag frågade skolan om jag ska behöva läsa upp kursen, dem säger att kursen är obligatorisk, kanske de menar att den är obligatorisk för att ta gymnasieexamen? Eller är den verkligen det?
    • Milla : Vilken KURS? vad heter den kursen som din skola säger är obligatorisk? Du kan i programplanen för VO se vilka kurser som är obligatoriska och vilka som är valbara. Men det kan finnas Profiler eller Specialiseringar på skolorna och om du redan när du sökte till skolan fick info om att "just på den här skolan" läser alla "de och de kurserna" - då blev några av valbara kurser obligatoriska för er, elever på den skolan.
    • : naturkunskap 1a1 + 1a2 menade jag, det är ju ett programgemensamt ämne, så därför måste jag läsa upp kursen/kurserna. Jag fick aldrig någon info om det innan, kursen bara dök upp i min studieplan mitt tredje år, fast vi aldrig läste den, och nu måste jag läsa upp den.
    • Mikael : Jag ska svara på din kommentar nu, se mitt svar inom kort.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Riham!
    Naturkunskap 1a1 är en 50 poängskurs som är obligatorisk på Vård- och omsorgsprogrammet.

    Naturkusnkap 1a2 är en annan 50 poängskurs, som bygger på kunskaper som 1a1 ger, dvs 1a2 är NÄSTA, "högre" kurs. Den är ej obligatorisk. Den får inte ens läsas som Programfördjupande på VO.
    Skal man läsa Naturkunskap 1a2 på VO, så är gör man det inom Individuellt val eller som en utökad (extra) kurs.

    Att du fick Naturkunskap 1a1 på schemat är inte alls konstigt för att det är en obligatorisk kurs.

    Om du även fick Naturkunskap 1a2 på schemat utan att ha bett om det eller fått någon info om det - råder jag dig gå prata med SYV på din skola och fråga varför du ska läsa den kursen. Jag kan bara gissa och det kan finnas några olika anledningar... t.ex i fall du inte valde tillräcklig antal poäng Valbara kurser för att uppnå kraven för gymnasieexamen, dvs om 50 poäng fattas för dig - då kanske SYV satt in den enda kursen som är på 50 poäng som passar in i ditt schemat - för att ge dig möjlighet att uppnå tillräcklig antal poäng och kunna ta ut yrkesexamen.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Jaha, då förstår jag nu, tack så mycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om vår svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! Har du fler frågor - hör av dig. Du får också gärna tipsa dina vänner och bekanta om vår sida. Vi vill hjälpa fler!