Amanda
    Kan någon förklara den stora skillnaden mellan dessa för mig och vilken utbildning som är "bäst"?
    Finns det liknande program som innebär samma sak kanske osv?
    Jag är kluven över hur jag ska välja till högskolan om ett år och jag vill få bred och mycket kunskap om detta..

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda,

    du kan börja med att läsa på följande sidor - om yrket Socionom>>

    - om yrket >>Socialpedagog

    och om "liknande yrken" - jämförelse och förklaring ...>>

    Det är inte helt lätt att förstå sig på detta... men kort sagt kan man säga att Socionomprogrammet ger Yrkesexamen. Att bli "socionom" i Sverige kan man Endast genom socionomprogrammet på högskolenivå, inte på ngt. annat sätt. Arbetsgivare känner väl till den utbildning, som har funnits i många år och är mycket "standartiserad" - arbetsgivare vet vad de får när de anställer en socionom. Till vissa yrken, som t.ex Socialsekreterare - är det i första hand socionomer som arbetsgivare söker. Socionomer kan vidareutbilda sig till kurator<<, samtalsterapeut<< eller psykoterapeut<<.

    Ang. Socialpedagog<< - är det ganska så "rörigt"... det finns inte klart och tydligt definierat vilken utbildning man måste ha. Man kan utbilda sig på olika sätt och på olika nivåer, bl a inom folkhögskola och yrkeshögskola... här gäller det Arbetsgivarens bedömning. Arbetsgivaren anställer vem hen vill... och det är mycket "tyckande" ... ganska rörigt, faktiskt.

    Alla "blåa ord" i mitt svar är Klickbara länkar. Läs gärna på alla dem. Återkom sen så kan vi diskutera vidare tillsammans... :)

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Om man utbildar sig till socionom, kan man jobba som socialpedagog senare eller är de två så pass olika? Det är rätt rörigt alltihop.
    • Anna : Ja, det är rätt rörigt. Det är arbetsgivarens bedömning som gäller och arbetsgivare bedömer Olika (de bedömer så som du själva tycker och tänker... :( - det är rätt rörigt alltihop! jag håller med dig).
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag håller med dig om att det är rätt rörigt alltihop! :) ta t.ex och titta på Platsannonser på Arbetsförmedlingens hemsida där arbetsgivare söker stödpedagoger>> - där under KVALIFIKATIONER läser man t.ex

    - Högskoleutbildning inom samhälls-beteendevetenskap minst 210 poäng ex socionom eller annan högskoleutbildning inom relevant område som av arbetsgivare bedöms likvärdig.

    - Socialpedagog, behandlingsassistent eller likvärdig kompetens.

    - Vi söker dig som har avslutad eftergymnasial utbildning, såsom högskole- eller KY- utbildning som t.ex. fritidsledare, fritidspedagog, beteendevetare, socialpedagog eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.

    _________________

    Formuleringarna ovan har jag hämtat dirket ur Platsannonserna och alla söker en "socialpedagog".... men formulerar Kvalifikationer på olika sätt. Sedan - vem de till slut anställer - är det ännu "en annan femma"! - Arbetsgivare väljer bland dem som söker... "väljer och vrakar" om många söker. Heltid/tillsvidare med bra villkor som bl a kan vara "friskvård på arbetstid" och "friskvårdbidrag" och trevliga nyrenoverade rymliga lokaler... och andra trevliga saker - då är det många som söker... men om det är "behovsanställning" /timmar vid behov/ då är det få som söker. Här kan man "få in foten" även utan relevant utbildning; sedan kan man "jobba sig in i yrket" - genom mer och mer arbetslivserfarenhet och korta fortbildningar /t.ex söka upp möjlighet att lyssna på föreläsningar och bedriva självstudier/ - är det i princip inte omöjligt att till slut få tillsvidareanställning med endast gymnasial utbildning "i bagaget". Här handlar det om att först få lite tur och kunna få in foten någonstans och sedan visa framfötterna och jobba sig in i yrket. Blev det ännu rörigare nu? :)

    • : Hahahah väldigt oklart alltihop men verkar ha ett hum om det! Som jag fattar det så är det inte omöjligt att jobba som socialpedagog med en utbildning från socionomprogrammet om en arbetsgivare söker det? Alltså kan jag klara mig på en socionomutbildning? Det är så jag fattar det i korta drag i alla fall...
    • Anna : Jag håller med dig! t o m kanske man är lite "överkvalificerad" som socionom att söka socialpedagogs-tjänster... för att man läser 3,5 på högskola för att bli Socionom. Socialpedagog-tjänst kan man få efter en 2 årig yrkeshögskoleutbildning och kanske t o m efter ett-årig halvtids folkhögskoleutbildning.
    • : Fast det stämmer ju inte helt, både Malmö Högskola och Trollhättan (HV) har 3 åriga högskoleprogram som liknar socionomprogramen ganska mycket och som innefattar juridik osv.
    • : Arbetar själv som socialsekreterare med en sådan utbildning, fil. Kand. I socialt arbete men inte socionom. Det luriga med specialpedagog är att benämningen är fri att använda och därför kan olika utbildningar på olika nivå ge olika kompetens.
    • Liselotte : Tack så mycket Mattias för dina kommentarer. Det är mycket värdefullt med olika erfarenheter. Vi påstår inte att vi har "sista ordet" och 100% rätt i alla frågor. Vissa frågor har flera "rätta svar"; undantag från reglerna kan också finnas. Vi uppskattar allas åsikter och de erfarenheter som folk vill dela med sig. Tack ännu en gång! Du får gärna skriva fler kommentarer till andra frågor, om du vill rätta till någonting eller fylla på våra svar. Och ha en mycket trevlig sommar! :)
    • Liselotte : Hej igen, Mattias, du får gärna kika på https://www.framtid.se/yrke/socialsekreterare och säga om ngt. inte stämmer eller behöver fyllas på. Vi blir mycket tacksamma om du kan skriva några rader "En vanlig dag på jobbet för en socialsekreterare". Tusen tack på förhand! :)
    • : Hej! Absolut, verkar vara vanligare och vanligare med andra närbesläktade utbildningar för socialsekreterare, speciellt då det för närvarande är viss brist på erfarna socionomer. Socionom är det säkraste kortet fortfarande om det är vad man vill arbeta med, men flera olika utbildningar på högskolenivå där socialuridik ingår kan vara gångbara enligt min erfarenhet. Vill man arbeta med på enheter som riktar sig till familjer och barn krävs dock socionomexamen vad jag vet. Jag skall se om jag kan svara på fler frågor och ska kolla länken och ev skriva om "en vanlig dag på jobbet" / Mattias
    • Anna : Tack så mycket Mattias! din engagemang, dina kommentarer och åsikter uppskattas!!! Om du kan skriva om en "vanlig dag på jobbet" uppskattar vi det jättemycket! TACK SÅ MYCKET. Ha en fortsatt trevlig sommar! ANNA :)
    Läs alla kommentarer