Andreea

    Hej! Jag har jobbat inom retail och butiksledning i 10 år efter en avklarad gymnasial utbildning. Jag har läst runt på nätet men blir inte klok. Jag är intresserad av att gå en socionom eller en socialpedagog utbildning och undrar hur jag går tillväga ? Socionom programmet verkar vara svår att komma in på då jag hamnade på en normerad snitt poäng på 0,10. Frågan är då om det möjligtvis finns någon annan väg att studera till socionom förutom via högskola? När det kommer till socialpedagog så vet jag att man kan utbilda sig genom yrkeshögskola samt via folkhögskola vad är skillnaden och vilken ska man välja? Jag brinner ju verkligen för att arbeta med människor och med uppgifter som berör deras välbefinnande och har äntligen tagit tag i att börja plugga men allt känns som en jungel. Jag har som tidigare nämnt ingen utbildning i grunden förutom min jobberfarenhet inom butiksledning. Hur går jag tillväga?

    • : Jag glömde nämna att jag sökt en 1årig kbt utbildning via Sverige hälsa men den leder inte till något jobb vad jag förstod.
    • Vägledare : Den skolformen som är bäst på att "ge jobb" är Yrkeshögskola. Detta för att det är Kvalificerade Eftergymnasiala Yrkesutbildningar som tas fram i nära samarbete (beställs av) arbetslivet. Det ingår LiA, lärande i arbete (praktik) i yrkeshögskoleutbildningar. Många får jobb på sina praktikplatser sen. Därför rekommenderar jag personligen i första hand - yrkeshögskoleutbildningar. Men det är inte förbjudet att samtidigt söka till andra skolformer också.

    2 Svar

    Vägledare SYV

    Hejsan,
    Socionom kan man i Sverige bli endast via socionomprogrammet, som är 3,5 årigt högskoleprogram, ej på ngt. annat sätt.
    För konkurrens (för att komma in på en högskoleutbidlning) kan man göra högskoleprovet; och då, "bara man är Behörig" - även med låga betyg, kan man komma in i HP-urvalet (alltså, på resultat av högskoleprovet). Högeksoleprovet kan man göra många ggr. Och det är bäst resultat som gäller.

    *******
    Socialpedagog - utbildningar finns i olika skolformer och du kan söka till alla dem samtidigt; skulle du komma in på flera ställen, kan du välja sen. Du kan söka alla de yh-utbildningar till socialpedagog och stödpedagog samtidigt och alla "i första hand".
    Inom yrkeshögskola söker man varje utbildning separat, i första hand. På så sätt kan man komma in på många olika yh samtidigt; och även samtidigt komma in på flera folkhögskoleutbildningar och på utbildning på en högskola också.
    Sök allt på en gång! Får du plats på flera utbildningar, kan du i så fall välja sen.

    • : tack så mycket för ditt snabba svar, jag gjorde högskoleprovet förra hösten och det ledde till ett normerad snitt poäng på 0,10. Om jag förstår dig rätt så finns det möjlighet att komma in trots det låga betyget? Jag har en fullgjort gymnasial utbildning med godkänt i alla ämnen.
    • Julia : Anmäl dig till högskoleprovet; anmälan öppnar 15 aug. och är öppen i 2 veckor; provdagen blir 20 okt.2019.
    • : Det ska jag definitivt göra! Tack så mycket
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer