Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    det vanliga är att när man blir Antagen till ett program på högskola eller universitet, ansöker man om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och då tittar de utbildningsansvariga på vilka kurser som man redan har godkända betyg i och ger svar om man kan hoppa över vissa delar av programmet.
    Att få en förhandsbesked brukar bli mycket svårt; de utbildningsansvariga vill inte lägga tid på att titta på det pga det kommer inte att "hjälpa" om personer sedan inte kommer in på deras program. Dessutom, ändras kursinnehåll i programmen ibland.

    Dessutom kan man få olika svar från olika lärosäten... varje lärosäte har ganska mycket makt över sina egna examina och kan i mångt och mycket göra egna (lokala) bedömningar.

    Vänligen
    Mikael syv