Elev

    Hej Jag går 2a terminen på socionomprogrammet och tar examen om drygt 3år. Jag är 22år gammal och i väldigt tidig ålder kom jag in i ett missbruk vilket har lett till att jag har ett par narkotikadomar på belastningsregistret. Dessa har aldrig varit allvarliga utan den värsta påföljden jag har fått var samhällstjänst. Dessa brott går bort från registret när jag är 30år gammal. Mitt bekymmer är att jag kommer behöva vara arbetslös i 5år tills jag får ett rent register. Finns det några socionomyrken som inte kräver registerutdrag?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    det rådet jag vill ge dig är att du pratar med personal på din utbildning. Hör med studievägledare på din institution om du kan få träffa en Kurator. Det kan finnas kuratorn anställd på ditt lärosäte, eller så kan du få hänvisning till att träffa en "extrern-kurator" kanske. Jag tänker i första hand på den obligatoriska praktik-terminen som brukar ingå i socionomprogrammet. Jag tror tyvärr inte du kan ta ut socionomexamen utan att ha genomfört praktik-terminen och den brukar genomföras på de "typiska socionom-ställena" som t.ex socialtjänstens kontor. Och det finns risk att du ej ska kunna gå på praktik där (på grund av den problematiken som du beskriver i din fråga). Frågan är om undantag kan göras och du kan gå på praktik som ingår i din utbildning eller om det går att fixa praktikplats på en arbetsplats där du blir accepterad med den bakgrund du har, kan inte jag svara dig. Jag eller ngn av mina kollegor här på FråGA SYV jobbar inte med de frågorna.
    Jag tycker du bör undersöka (noga) frågan om du ska kunna uppnå kraven för examen från socionomprogrammet. Om det skulle visa sig att det inte kommer att gå då är det kanske bäst om du byter inriktning på dina studier. I så fall försök få godkända betyg i alla de kurser som du läser nu men till nästkommande termin sök andra studier, än kurserna på socionomprogrammet. Du kan också söka jobb och återuppta dina studier senare i livet.
    Det är inte omöjligt att du skulle kunna återuppta studier på socionomprogrammet om några år. Försök få studieuppehåll med platsgaranti (dock kan det blir svårt att få studieuppehåll på flera år...). Programmets upplägg och innehåll kan på så lång tid framåt ändras ganska mycket.
    Funder på vilka andra studier som du är intresserad av, om det skulle visa sig att du ej kommer uppnå examen från socionomprogrammet. En väg att gå är att försöka få ihop kurserna till beteendevetenskaplig kandidatexamen. För kandidatexamen behöver du, totalt sett, 180 högskolepoäng, av dem minst 90 hp i ditt huvudämne.
    Du frågar vilka "socionomyrken" som inte kräver utdrag från belastningsregister. Svårigheterna att svara på den fråga är flera:
    1. exakt vilka yrken som är "soconomyrken"?
    2. reglerna kan förändras i framtiden. Vad som gäller idag och vad som kommer gälla om några år behöver inte vara detsamma.