Daniel SYV

    Hej Tamar,

    För utländska Socionomer>> erbjuder Stockholms universitet en kompletteringsutbildning á 3 terminer. Kraven för att kunna bli antagen är: 2-års arbetslivserfarenhet samt en utländsk (minst 3-årig utbiIdning) inom området "socialt arbete".

    ***************************************

    Kurator>> är i Sverige inte ett legitimationsyrke och arbetsgivare kan därför ansälla vem de vill, enligt egen bedömning.

    Allt som oftast är det dock personer med Socionomexamen med Påbyggnadsutbildningar efter det - som får jobb som kuratorer. Men du får söka jobb som kurator och det är inte otänkbart att du kan få det.

    Ang. läsa till Socionom>>> i Sverige.... Följande gäller: du måste komma in på Socionomprogrammet "på vanligt sätt";
    sedan när du ANTAGEN till socionomprogrammet, ansöker du om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och då kommer utbildningsansvariga titta på din tidigare utbildning och ge dig svar om du kan hoppa över några "bitar" i utbildningen och i så fall vilka bitar/delar av socionomutbildningen du kan få "tillgodoräknat" och inte behöver läsa om.

    Jag tror inte du kan få "förhandsbedömning". Det är mycket jobb att göra förhandsbedömningar; och högskolor/universitet känner att de ej har tid att lägga på det (speciellt med tanke på att personen som ber om förhandsbedömning kanske sedan inte kommer in på programmet - t.ex pga hen ej uppnår Grundläggande behörighet till högskolestudier eller pga hen får jobb på sin utländska utbildning och vill sedan ej läsa på högskola i Sverige). Därför måste man först komma in på programmet på högskola/universitet, helt oavsett sin tidigare utbildning utomlands - och kan först efter det få bedömning... OBS! det kan visa sig att inget kan tillgodoräknas och du ska i så fall behöva läsa hela Socionomprogrammet, 3,5 år.
    Och även om vissa delar skulle kunna tillgodoräknas, kan inte jag tänka mig att alla de ligger "i en klump" i början eller i slutet av utbildningen, utan det är mer sannolikt att de "delar" du kan hoppar över ligger utspridda under olika terminer - och den sammanlagda utbildningstiden blir med det ändå 3,5 år.

    Hälsningar

    Daniel SYV