Hej Louise!
    socionomprogrammet ges i Sverige på högskolenivå: högskola eller universitet. Särskild behörighet som det programmet kräver är samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2) och matematik 2 (2a, 2b eller 2c).
    Dessutom behöver man till alla högskoleutbildningar ha grundläggande behörighet. Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt. För dig (med tanke på din ålder) gäller det att läsa på komvux - mot examensbevis, eller på en folkhögskola - mot omdöme om grundläggande behörighet.
    Om du vill läsa på komvux, då gör du planering tillsammans med komvux-syv mot examensbevis. Inom examensbeviset rekommenderar jag dig inkludera bland annat följande kurser:
    Samhällskunskap 1a2
    Matematik 2a
    Engelska 6
    Svenska 2 och 3.
    Vilka andra kurser som du behöver läsa för att få ut examensbevis från komvux, beror på om du vill samtidigt lära dig något yrke och ta yrkesexamen (som samtidigt kommer ge dig behörighet till eftergymnasiala studier) eller om du vill läsa ren-teoretisk utbildning som inte direkt förbereder inför något yrke.
    Utifrån information i din fråga, så verkar du idag ha 250poäng godkända betyg. Du behöver ha 2400poäng, vilket för din del kommer motsvara studier på heltid i 5,5 terminer (nästan 3 år).
    Om du vill försöka bli behörig till socionomprogrammet så fort som möjligt, kanske är vägen via allmän kurs på folkhögskola kan vara bättre/snabbare. Om du har goda kunskaper och har läst på gymnasiet i minst 2 år (trots att du inte har godkända betyg från 2 årskurser på gymnasiet) så kanske kan du uppnå omdöme från en folkhögskola på endast 1 år (det är inget jag kan lova dig... det kan även på folkhögskola ta 3 läsår).
    Ett förslag från min sida är att du funderar över att läsa mot yrkesexamen på komvux, t.ex som undersköterska - på så sätt skaffar du dig ett yrke samtidigt som du blir behörig till eftergymnasiala studier, om du i examen som undersköterska (eller som byggnadsarbetare, kock, kallskänka, café- eller restaurangbiträde, storköksbiträde, elektriker, eller som busschaufför, eller som barnskötare...beror på var dina intressen ligger och vad komvux kan erbjuda i sitt utbud av utbildningar) tar in även svenska 2,3 och engelska 6 (för grundläggande behörighet). Du blir behörig till socionomprogrammet om du tar ut examensbevis från komvux (eller omdöme om grundläggande behörighet från folkhögskola) och har godkända betyg eller omdöme i svenska 2,3, engelska 6 och matematik 2 samt samhällskunskap 1b (eller 1a2 + 1a1).
    Ett konkret råd: fråga på komvux i din kommun (där du är folkbokförd) vilka yrkesutbildningar som finns att söka. Boka tid med SYV-en på komvux för att göra planering mot examensbevis. Sök samtidigt också till allmänna kurser på folkhögskolorna.