Malin
    Hejsan!
    Jag har två betyg från gamla betygssystemet (G-MVG) och resten har jag läst upp på komvux (läser ännu) har alltså blandade betyg, ska söka in i April men det känns väldigt oklart vad det är jag behöver för att få grundläggande behörighet. (Matte 2 och samhälls har jag dom väl är den utöver?)
    Men resten känns osäkert. Syon säger att engelska 6 inte behövs men den ska jag ändå läsa upp.
    Däremot undrar jag över poängen? 2250 sas det, sen 2350? Jag blir väldigt osäker för läser annat. 2400?
    Behöver jag slutbetyg eller examen från komvux? Vad har jag möjlighet till? Vad är skillnaden på slutbetyg och examen?
    Det får inte bli fel nu känner jag för jag har läst i tre år och kan inte vänta ytterligare ett år på att söka pga att jag inte skulle vara behörig.
    Jag kommer söka in med hp då det är min enda chans tror jag. Men behöver ju ändå betygen och poängen.

    Tusen tack på förhand.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Malin!

    Vet du om du kommer att läsa mot ett slutbetyg eller mot en gymnasieexamen?
    Förmodligen är det ett slutbetyg eftersom att även "nya" kurser får ingå i slutbetyg till skillnad från en gymnasieexamen.

    Examensbevis från Komvux måste innehålla minst 2400 poäng, dvs 50 poäng mer än Slutbetyg och måste ha tydlig inriktning - yrkes eller högskoleförberedande.  Om du vill läsa mot högskoleförberedande examen, måste innehåll /kurssammansättning/ likna något av de högskoleförberedande programmen som idag finns inom gymnasieskola.

    För att kunna söka till socionom behöver du grundläggande behörighet, engelska 6 ska ingå för att få grundläggande behörighet till studier på högskola eller universitet. Du kan läsa mer om behörighet på GymnasieGuiden.se>

    Förutom grundläggande behörighet kräver socionomprogrammet även att du har,

    Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

    Jag tycker att du ska kontakta / boka ett möte med komvux för att reda ut det som du känner dig osäker på.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Tack för ditt svar! Så om jag läser till ett slutbetyg krävs det 2350p? Och. Kan jag söka in med ett slutbetyg och högskoleprov om jag har rätt behörighet? Mvh Malin
    • : Du kan inte på egen hand bestämma att du ska läsa mot ett Slutbetyg. Du måste få beslut från rektor på Komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Att läsa mot ett Slutbetyg är ett UNDANTAG. Rektors beslut krävs. Slutbetyget får senast utfärdas 1 juli 2020. Efter det är det endast Examensbevis även på komvux, som gäller. Om Rektor beslutar om att du får läsa mot Slutbetyg, gör du Planering av slutbetyg med SYV på komvux. Lycka till! :)