Victoria

    Hej. Jag gjorde min magister för några år sedan, och är inte nöjd med ämnet på min uppsats samt dess kvalité. Jag ska nu skriva om min magisteruppsats för ett annat universitet (samma fakultet dock). Min fråga är om det är vanligt eller "ok" när man ansöker till en doktorandtjänst att söka med en ny uppsats, som inte är samma uppsats som i ens diplom? Vänligen Victoria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria!
    Jag råder dig ställa den frågan antingen till antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka doktorandtjänst på eller till studievägledare på den aktuella institutionen. Om jag får gissa så skulle jag gissa på att det är nog inte särskilt vanligt att man skriver om sin uppsats på avancerad nivå, trots att den sedan innan är godkänd, men det är bara en gissning. Känner inte till någon statistik som skulle svara på den frågan och vet inte om det är till nackdel eller till fördel för dig.
    Fördelen tänker jag skulle kanske vara att du är ambitiös och gör allt du kan för att förbättra dina chanser att komma in på doktorand. Undrar: vet du att du får skriva om uppsatsen? Fick du besked om att du får göra det?
    Tänker också på att dina konkurrenter om doktorandtjänsten kanske (i alla fall några av dem) har masterprogrammet i bagaget, som är en längre utbildning på avancerad nivå än magister. Kanske är det mer fördelaktigt för dig att sikta på masterexamen nu, i stället för att skriva om uppsats inom magister, som är en kortare utbildning och med det kan ses som "mindre meriterande", jämfört med master. Det är bara en fundering jag har. Är inte expert i de frågorna. Experter finns där doktorandtjänster finns; de som bestämmer vem som får doktorandtjänster, det är de som är experter på vilka meriter som man ska sträva efter.
    Oavsett för vad du bestämmer dig för att göra - Lycka till!