Elev

    Hej, jag vill läsa matte 3b på komvux för att kunna söka till fler utbildningar. Jag har redan sökt till en kurs. Min fråga är om jag kan söka till flera matte 3b kurser samtidigt för att öka mina chanser att komma in? Kursen börjar i slutet av april och jag får inte veta om jag kommit in förens 4 veckor innan. Det finns flera matte 3b kurser under samma period på olika skolor. Kan jag söka till alla ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina!
    troligtvis kommer det inte spela någon roll om du söker endast till en skola eller flera skolor inom komvux, om du avser att söka samma kurs. Komvux brukar i första hand försöka ge dig plats på den skolan som du sökte till men om inte det går, då brukar komvux pröva möjlighet att erbjuda dig samma kurs på någon annan skola. Men du får gärna fråga på komvux i din kommun hur det funkar just i din kommun. Avvikelser kan förekomma på komvux i olika kommuner. Dock blir jag ganska förvånad om komvux skulle svara att du vinner på att söka till olika skolor på samma komvux (om det gäller ansökan om samma kurs).
    Hör gärna av dig till oss och berätta vad komvux i din kommun har svarat.
    Lycka till med din ansökan!