knasigagiffeln23

    Hej! Jag tar studenten nu om några månader och tänker plugga till vidare civilingenjör. Jag har alla behörigheter som krävs (Ma 4, Fy 2). Jag har sökt några utbildningar som jag är intresserad av. Det jag konstanterar är att jag inte har jättemycket marginal ifall BI skulle höjas. Jag vill helst plugga vidare direkt efter studenten bl.a. för att "hålla ångan uppe". Tänkte därför säkra upp med att söka någon/några kurser för att ge en backup. Det har man hört från olika ställen ska vara möjligt. Jag vill däremot inte att några av dessa kurser ska ställa till problem för mig om jag sedan söker till civilingenjör. Min andra oro är om detta ens är möjligt. Jag hade gärna täckt upp tillräckligt med studietid för att plugga heltid med backupkurser, men efter att ha letat online så verkar det som ett pussel att skräddarsy det själv. Mina frågor är därför:1. Är det ens rimligt att sätta ihop något sådant här? (jag börjar tvivla nu när jag skriver detta inlägg)2. Jag vill inte att kurserna ska påverka min chans att ta ut en civilingenjörsexamen. Är det enda jag behöver tänka på att hålla mig borta från kurser som ingår i de program jag är intresserade av?3. Om någon gjort något liknande, tips på kurser eller upplägg som man kan leta efter? Många av de jag hittat kräver någon form av tidigare universitetsstudier för att söka.Tusen tack för hjälp!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill ta upp frågan om studiemedel (trots att du inte namnet det i din fråga). Saken är den att max antal läsår som en person kan få studiemedel för eftergymnasiala studier är 6. Och civilingenjörsprogrammen går på 5 år. Du har alltså endast ett läsår med studiemedel (som max) om du ska spara 5 år för civilingenjörsprogrammet. Sök till många olika civilingenjörsprogram, är mitt råd. Men... Om du inte kommer in på något civilingenjörsprogram till hösten och civilingenjörsexamen är ditt mål, då är det smart att spendera tiden på att höja dina meriter - t.ex höja snittbetyget genom prövningar och om du inte kommer ha max antal Merit-Extrapoäng (max är 2.5) då kanske söka läsa kurserna på komvux, t.ex Engelska 7 och högre mattekurser, som matematik 5 och matematik specialisering. Om du på komvux läser eng7 och matte 5 samt matte specialisering så tar du studiemedel "av gymnasiepotten" ej av högskole-potten, så dina max 6 år med studiemedel påverkas inte. Detsamma gäller om du kommer in på allmänna kurser på en av folkhögskolorna där du på ett år kan uppnå studieomdöme om grundläggande behörighet. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Med omdömet prövas man i BF-urvalsgruppen. Du kommer fortfarande prövas även i betygsgruppen eller grupperna samtidigt som du prövas i BF, och om du har resultat från högskoleprovet - även i HP-urvalet. I varje ny urvalsgrupp har du en ny chans att komma in. Det är fördelaktigt att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt.
    Din plan (att läsa fristående kurser som inte kommer påverka dina studier på civilingenjörsprogrammet senare) har sina fördelar: du kommer att testa läsa på högskolenivå och kan vässa din studieteknik ännu mer. Dock kommer du genom de studierna inte höja (förbättra) dina chanser att komma in på civilingenjörsprogrammet. Och om du tar studiemedel (även om du endast tar bidragsdel) så förbrukar du dina studiemedelsveckorna av "högskole-potten".
    Så, mitt råd är att du använder tiden efter gymnasiet (i fall du inte kommer in på civilingenjörsprogrammet till hösten) till att höja dina meriter. Jag har, ovan, förklarat, på vilka sätt som du kan göra det. Gör också högskoleprovet så många ggr du kan! Bästa högskoleprovsresultat kommer att gälla.

    Studie- och yrkesvägledare