Leia
    Så hallojeh!
    Jag ska börja gymnasiet u till våren och vet inte om jag ska söka till något estetiskt eller HT. Det lutar mest åt HT, men jag vill gå i Eksjö/ runt Eksjö.. Fast det finns inte här osvosv..
    Jag har även släkt i Södertälje och tänkte om man kan gå där uppe (och bo). Fast venne hur jag ska lösa det med familjen då med. Med tanke på att mina båda föräldrar vill att jag ska bo hos dom och de bor på två helt olika ställen i Sverige. Så jag vet inte hur jag ska lösa det heller.
    Jag behöver iallafall råd gällande val av skola och boende och hur jag ska lösa allting,!
    Tacksam för svar
    lol bya

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Leia!
    Det är inte så enkelt att söka till gymnasiet när du inte vet var du ska bo.
    Du har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige men har olika stora chanser att komma in, beroende på flera olika "punkter":
    1. var du är folkbokförd
    2. vilken typ av skola du söker till (om det är Friskola eller Kommunal skola)
    3. om utbildning du söker är Riksrekryterande eller ej.

    Du kan läsa mer om dina möjligheter att komma in på olika gymnasiala utbildningar på den här sidan:
    http://www.fragasyv.se/info/vilka-gymnasiala-utbildningar-kan-soka-till

    Hotell&turismprogrammet finns på ca 100 gymnasieskolor i Sverige att söka till hösten 2016:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=15&vocation=&variant=&county=&order=school

    Du kan söka till alla dem men du måste prioritera:
    - i första hand
    - i andra hand
    ... - i sista hand.

    Du är inte myndig och det är därför din/dina vårdnadshavare som bestämmer var du ska bo och vilken utbildning du söker. Dina föräldrar bör tala om för dig vad de bestämmer angående var du ska bo under din gymnasietid (i alla fall fram tills du fyller 18 år och blir myndig).
    Sedan kan det i vissa fall vara så att man bor på en adress men är folkbokförd på en annan adress.
    Jag säger inte att det blir så för dig, jag säger bara att det är viktigt att veta
    - var man blir folkbokförd (det är viktigt för möjlighet att komma in på utbildningar)
    och - var man ska bo (viktigt för möjlighet att kunna ta sig till skola, så att det inte blir för långt att pendla).
    Enklast är det om man är folkbokförd där man faktiskt bor, men ibland blir det, av olika anledningar, annorlunda och det kan bli två olika adresser. Det uppstår (eller kan uppstå) i så fall praktiska svårigheter.

    Innan du gör ditt gymnasieval måste du få reda på:
    1. var du kommer att vara folkbokförd under din gymnasietid
    2. var du kommer att faktiskt bo under din gymnasietid
    3. vilket/vilka gymnasieprogram kommer dina vårdnadshavare godkänna att du söker till (de måste godkänna din ansökan).

    Innan du får svar på de frågorna (ovan) kan du inte göra din gymnasieansökan. Svar på de frågorna kan du inte få av oss på Fråga SYV, utan det är dina föräldrar (vårdnadshavare) som kan och bör svara på dem.

    Om du av någon anledning inte kan få svar från dina vårdnadshavare, råder jag dig gå prata med kurator på din skola, som kan hjälpa dig få svar på frågorna eller i alla fall hänvisa dig vidare där du skulle få mer hjälp.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör gärna av dig senare och berätta hur det går med din gymnasieansökan.

    Vänliga hälsningar
    Liselotte Syv

    Liselotte