Carina

    Min son vill söka gymnasium i Stockholm och har för avsikt att skriva sig där. När måste vi göra det och hur går antagningen till då?

    • : Han har för tillfället inte betyg så han är behörigast söka men räknar med att vara behörig med Vt-20 betyg
    • Julia : Det är de betygen som finns i SLUTBETYGET från Grundskolan som ligger till grund för antagning till gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om det inte är 100 % säkert i vilken stad eleven vill gå på gymnasiet, då är det bra att söka i båda städerna. Kontakta gärna antagningskansliet i den delen av Sverige där eleven bor nu. Ni kan också kontakta Gyantagningen (antagningskansliet i Stockholm) men jag tror det första frågan ni får: Exakt När kommer eleven att vara folkbokförd i Stockholm?

    OBS! om eleven söker till fristående gymnasieskolan, då spelar det ingen roll vilken kommun hen är folkbokförd i - då privata/fristående gymnasieskolor behandlar alla elever "likadant" (alla är förstahandssökande) medan kommunala gymnasieskolor tar in "egna" elever i första hand och "övriga" - i andra hand.
    Det finns många friskolor /fristående gymnasieskolor/ i Stockholm, t.ex:
    Realgymnasiet-stockholm
    gymnasium/pahlmans-gymnasium
    procivitas-privata-gymnasium-stockholm
    praktiska-stockholm-bromma
    yrkesgymnasiet-stockholm
    cybergymnasiet-odenplan
    **********
    Hänvisningar:
    gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet
    gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper
    gyantagningen.se/kontakt.