Daniel

    Hej, jag gjorde ett stort misstag och missade att jag behövde lägga till kemi 2 för att få behörighet till det högskoleprogrammet som jag vill söka, jag har redan lagt till biologi 1 och 2 men missade kemi 2. Jag sökte precis kemi 2 men det tidigaste slut datumet är 25 juni, betyder det att det är för sent så jag kommer alltså inte kunna söka det till höstens antagning? Om det är så att det blir för sent, vad kan man göra då, är det bara att vänta tills nästa år eller finns det något annat jag kan göra?

    • : Skulle jag teoretiskt sätt kunna be skolan/läraren att låta mig bli färdig med kursen tidigare än vad som är tänkt, jag har läst att 21 juni är sista dagen så om jag skulle be att få göra klart kursen tidigare och på så sätt få betyg tidigare?
    • Julia : Jag har nu i svaret, nedan, förklarat att det kan bli svårt, kanske omöjligt, men du får givetvis fråga om det. Du har dock inte rätt att kräva få betyget tidigare än kursen är slut.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel.

    efter det att betyget "sätts" tar det minst 2 veckor innan du kan få betyg "i handen", för att det ska kontrolleras, administreras, föras in i databasen mm. Så, du måste i så fall få betyget senast 7 juni för att få en chans att hinna ladda upp det på antagning.se
    Du får givetvis fråga både läraren och SYV på komvux om det skulle gå att du får betyget tidigare, men ja ser här några olika hinder som kan göra det svårt eller t o m omöjligt. I kemin görs laborationer och det är mycket bekvämare att alla gör labbar samtidigt (även om det är digitalt, t.ex...) - så om en elev ska göra labbarna tidigare och även slutprovet mycket tidigare än alla andra - är mycket extrajobb för lärare som hen inte får betalt för. Dessutom är det så att i fall din kurs i kemi inte ges av komvux (i egen regí) utan är utlagd på entreprenad, så kan det mycket väl vara så att betalning till underleveranören, som är den "skolan" som levererar undervisning i kemi2 för dig, kan förlora pengar på att sätta betygen i förväg, då blir kurstiden slut det datumet som betyget sätts och betalning slutar den dagen (det kan bli som "avbrott" på kursen i datasystemet - och på så sätt kan det vara så att skolan får mindre summa pengar från komvux och när det samtidigt blir extrajobb för läraren att "snabba på" undervisning för dig - så är det väldigt ofördelaktigt för alla andra "inblandade", förutom dig). Sedan är det också viktigt att du kan få Godkänt betyg, för att F, som också är ett betyg, kommer inte ge dig behörighet.
    Du vinner på att ha så högt betyg som möjligt även i kemi2, därför att betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal och påverka ditt meritvärde. Skillnad mellan E och A i en 100p.kurs blir cirka "plus-minus" 0.4. Att få högt betyg när man läser i mycket snabb takt, på mer än heltid, är ofta svårt.
    Jag förstår att du vill hinna, men jag är inte säker att du kommer att göra det. Om du har mycket bra kunskaper i kemi1, t.ex A "plus" i betyget, och är därför säker på att du även vid mycket snabb takt på studierna i kemi2 kommer få lägst E i kursen, då skulle jag i så fall fråga om du kan få betyget tidigare, men skulle vara beredd på att svaret kan bli: "Nej, tyvärr inte".
    Lösningar? Om du kan skaffa dig kunskaperna på egen hand, se om du hittar var du kan anmäla dig till en Prövning?
    Om du har tur kommer din högskoleutbildning öppna för Sen Anmälan och då ska du kunna komplettera för behörighet senare.