Milla SYV på FrågaSYV
    Hej David!
    Vart läste du att du kan söka högskola om du inte har ett E i gymnasiearbetet?
    Det verkar lite märkligt.

    Om jag tolkar det rätt så är det isåfall att du får förlängd tid att slutföra gymnasiearbetet och ska i så fall skicka in betygen senare? För att bli behörig att söka utbildning på högskola behöver du antingen en examen från ett högsskoleförberedande program och då måste du läst 2 500 poäng varav 2 250 ska vara godkända. Du ska ha godkänt i svenska 1, 2 och 3 eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3, engelska 5 och 6 samt matematik 1. Dessutom ska gymnasiearbetet vara godkänt. alternativt att du har en yrkesexamen och ha klarat minst 2250 poäng av de 2500 poäng som ett gymnasieprogram består av varav ditt gymnasiearbete, Svenska/Svenska som andraspråk 1, Engelska 5 och Matematik 1 ska vara betygsatta med lägst betyget E. I annat fall får man Studiebevis i stället för Examensbevis och saknar med det Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare