Andrée
    Hej det är så att inom en snar framtid ska jag studera och undrar lite om min matematik. eftersom jag studerade till snickare så läste jag först bara matte 1a. jag läste även utökat så jag läste 2a och 3b men på utbildningen som jag vill gå så behövde man ha matte 3c så jag läste till både 2 och 3c och jag undrar när jag söker in till utblidningen kommer man räkna ihop alla matte poäng eller är det bara 2 och 3c. (hade högre betyg i matte c kurserna)
    • Julia : Är du säker att din högskoleutbildning kräver just matte 3c?Om det står 3b/3c, då är det vilken av de kurserna som helst som ger behörighet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om din högskoleutbildning kräver just matematik 3c (för särskild behörighet) och du i ditt examensbevis från gymnasiet har kurser i matte upp till och med 3b, då kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen (eftersom du kompletterade med matte 3c efter gymnasiet). Jag förstår det som så att du har godkända betyg i matte 1a, 2a, 2c, 3b och 3c och undrar vilka av mattekurserna som ska räknas in. Matte 1a-betyget kommer räknas in pga den kursen är obligatorisk för examensbeviset.
    Vad gäller matte 2, så ingår matte 2a i ditt examensbevis och betyget i matte på nivå2 kommer därför räknas in (förutom om matte 2a skulle i ditt examensbevis stå som U-kurs, utökat program, i så fall räknas inte det betyget in). Om matte 2a finns i ditt examensbevis som en vanlig kurs, ej som U-kurs, då kommer det högre betyget räknas in (om du har högre betyg i matte 2c, då är det det betyget som räknas in).
    På nivå 3, så kommer betyget i matte 3c räknas in för att det är den kursen som krävs för särskild behörighet (om jag förstår dig rätt).