Anderas

    Hejsan jag ska läsa två utökade ämnen för särskild behörighet. Min syv på skolan sa att när vi ska söka in till högskolor i trean så kommer vi sitta ner med henne och då välja vilka betyg vi vill söka in med till universitet/högskola. Betyder det då om jag väljer att söka in med samhälle 1a2 kommer jag kunna söka in med det då och kunna sätta dit det ämnet istället för ett ämne jag har dåligt i och kommer då mitt merit kunna höjas? De två ämnena är matte 3c och samhäll 1a2

    • Anna : Vilket program och inriktning går du på gymnasiet nu?
    • : Jag är lite osäker för har ett par olika med en ekonomi utbildning på högskola, där måste man ha matte och samhälle; och el och energi, dator och kommunkationsteknik.
    • Anna :

      Så, du vet inte vilket program och vilken inriktning du läser på gymnasiet nu? Vet du vad din gymnasieskola heter? Kan du fråga SYV på din skola (eller din klasslärare/mentor) vad programmet och inriktningen heter som du går? Eller ska jag tolka det som att du läser EE/dator-och-kommunikationsteknik?
      Ska du börja år 2 eller 3 på gymnasiet till hösten 2020? Har du läst på en annan gymnasieskola förut och har betygen från den skolan?

    • : Ojsan, trodde du menade vilket program jag skulle söka till högskolan. Men jag går just nu i gymnasiet, el och energi med inriktningen dator och kommunkationsteknik. Förlåt för missförståndet.
    • Anna : Om du vill få behörighet till ekonomiprogrammen på högskolenivå, är det matematik 3b som passar bättre än 3c och dessutom är det ofta lättare att få högre betyg i matte 3b.
    • : Jaha okej, men jag är väldigt duktig inom matematik och det är något som jag tycker är fantastiskt roligt så jag läser matte 3c utan problem. Men min fråga var: jag kommer ju få mer än 2500 poäng, kommer jag då att få välja vilka betyg jag ska söka in med till universitetet? Det är även så att min skola har skräddarsytt vårt program så vi ska kunna söka vidare så jag har 2800 poäng. Men om jag bara ska ha 2500, vad gör jag med de resterande när jag söker till högskolan?
    • Anna :

      c-spår är matte är inriktat på NATURVETENSKAP.
      Om du vill gå ekonomiutbildningar på högskola, passar matte 3b bättre. Sedan kan du också läsa Matematik 4 och kanske t o m matte 5 eller matte specialisering (om din skola kan erbjuda dig läsa de kurserna). Du kan också fråga om du skulle kunnat göra prövningar (om du skaffar dig mattekunskaper genom självstudier - www.matteboken.se ). Det är inte din rättighet att göra prövningar - på gymnasiet - i de kurser som ej ingår som obligatoriska i ditt program, men ibland får eleverna göra det.

    • Anna :

      Om du får betygen i 2800 poäng, kommer 300p. bli markerade med "U" i ditt examensbevis. Och betygen i U-kurser räknas in (i ditt jämförelsetal) endast om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Det är långt ifrån alla kurser som kan markeras med "U". Alla obligatoriska kurser är "vanliga kurser" och kan inte bli U-kurser. Och de obligatoriska kurserna är väldigt-väldigt många. Alla gymnasiegemensamma och programgemensamma + alla kurser inom din inriktning är obligatoriska och ej kan bli "U". Sedan även rätt antal poäng inom programfördjupning (från listan på vilka kurser som på ditt program får läsas som programfördjupande) är också alla "vanliga" (ej U) kurser. Sedan ska man även ha 200p. inom Individuellt val och även de är vanliga kruser, ej U. Det finns alltså väldigt lite utrymme att laborera med vilka kurser som kan bli "U". Många ggr finns det inte något val alls. Och om din skola kommer följa skolverkets rekommendationen, kommer det inte bli möjligt att i efterhand välja och byta plats på "kurskategorier", utan examensbeviset utfärdas enligt studieplanen, där på förhand, innan kursen börjar, står om det är en U-kurs.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det är en mycket komplicerad fråga du ställer. Man måste bland annat veta vilket program och inriktning du går. Det är också viktigt att veta om rektor fattade, för dig, beslut om Individuellt anpassat program. Om inte - då måste ditt examensbevis vara utfärdat enligt de vanliga reglerna för det programmet du går på gymnasiet.

    Vidare gäller: Skolverkets rekommendation är att på förhand, innan kursen påbörjas, skriva in i elevens individuella studieplan om kursen ska läsas som U-kurs, utökat program och inte ändra det i efterhand, när det blir klart vilka betyg eleven får. Detta för att det är "inte meningen" att fixa (och trixa) för att få högre meritvärde. Om din skola inte följer skolverkets rekommendationen, och fixar och trixar för att eleverna ska få högre meritvärde - är upp till personal på din skola att svara på (rektorn är ytterst ansvarig).
    Det som gäller alltid: försök får högre betyg i alla kurser som du läser.
    Många ggr är det bättre att undvika läsa U-kurser och rymma alla kurser inom programmets 2500poäng; detta för att inte läsa på mer än heltid och koncentrera sig på studier på heltid, i vanlig takt och både ha mer tid och ork för varje kurs man läser + ha tid för att träffa vänner, ha hobby och sova/vila tillräckligt mycket.
    U-kurser läser man i undantagsfall, enligt rektors beslut.

    Se gärna Programplan för EE
    På din inriktning som har 400p. inriktningskurser, läser du 800 p.inom programfördjupning. Jag rekommenderar att du läser matematik 3b som en av de programfördjupande kurser. (och matte 3c behöver du inte läsa - om du har sikte på ekonomiprogrammen på högskolenivå). Läs i så fall matte 4, om du gillar matte och även vill få meritpoäng för matte.
    Kursen samhällskunskap 1a2 kan du på ditt program inte läsa som programfördjupande. I så fall är det bra om du kan få den inom Individuellt val. I sista hand får du ansöka om att läsa den som U-kurs, utökad.
    Jag tycker man ska undvika läsa U-kurser (om man kan rymma alla kurser man behöver inom programmets "vanliga studier").

    Det går inte att fritt välja med vilka betyg man söker till svenska högskole-/universitetsutbildningar. I betygsgrupper konkurrerar man i meritvärdet, som är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) + meritpoängen (om man har några meritp). Meritpoängen gör väldigt stor skillnad (2,5 av 22.5 möjliga - vilket är mer än 10%). Max antal meritpoäng är 2,5. Om din högskoleutbildning kräver matte 3, får du meritpoäng för matte 4, 5 och matte specialisering.
    Du får 1.0 meritpoäng för engelska 7. För moderna språk 3 och 4 kan man få 1,5 meritpoäng. Dock är det inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Har man inga, blir jämförelsetalet (snittbetyget) = meritvärdet.
    Jämförelsetalet räknas på alla de vanliga betygen i examensbeviset (undantag: gymnasiearbete räknas inte in) + av de U-kurserna (om man har U-kurser) endast de som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng.
    Exempel: om du söker till ekonomiprogrammet, där matte 3 krävs och har matte 3b (eller 3c) som U-kurs, kommer det betyget räknas in, och även betygen i matte 4 och högre kurser inom matte skulle räknas in (pga de ger dig meritpoäng).

    • : Jaha okejj, men jag får nog prata med min syv på skolan så borde det lösa sig, men tack för hjälpen!
    • Anna : Du får gärna visa mitt svar för din SYV på skolan. Din SYV är också välkommen att skriva här på forumet, om hen vill. Lycka till!