Erika
    Hej, om jag kompletterar kemi 2 nu (bara för att kunna va behörig till tandläkarprogrammet), men sedan väljer att söka till en annat program som inte kräver kemi 2, kommer jag söka via BI eller BII? Jag söker via BI nu men om jag kompletterar kemi 2 vet jag att jag söker via BII men till ett program som inte kräver kemi 2 då? Då de är den enda kursen jg kompletterar
    • Ludmila : Om du söker till ett program som inte kräver den komplettering du gör (i ditt fall kemi2) kommer inte betyget i kemi2 räknas in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erika,
    "onödiga" kompletteringar räknas inte in vid ansökan till svenska högskoleutbildningar när du söker med examensbevis. Med "onödig" menar jag den komplettering som inte krävs att du gör för att bli behörig till just den utbildningen som du söker just då.
    Meritvärde räknas ut för varje alternativ för sig - om de olika alternativen kräver olika kurser för särskild behörighet. Och när du söker till utbildningar som inte kräver Kemi 2 och du inte har kemi 2 inne i ditt examensbevis, kommer betyget i kemi 2 inte spela någon roll; det kommer inte räknas in, över huvudet taget och då prövas du också i BI, direktgruppen, för att kompletteringen räknas inte in och då har du inte kompletterat (i alla fall inte till det alternativet som det handlar om just då).  På så sätt är det ofarligt att läsa kemi 2 efter gymnasiet, du kommer inte förstöra dina chanser på det viset! :)
    Vänligen
    ANNA