Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    i Sverige får man jobba från det man fyllt 13 år (säger reglerna) men att få jobb om man är under 18 år och ej har gymnasiekompetens är Extremt svårt. De ungdomar som är under 18 år och jobbar, har oftast fått de jobben som extrajobb/sommarjobb (i alla fall till att börja med) genom sina föräldrars kontakter, ofta på eller via de arbetsplatser där föräldrarna eller andra familjemedlemmar jobbar, eller så hade de jättestor tur och på ngt sätt "kom över" möjlighet att bli anställda, detta utanför det faktum att de är jätteduktiga: punktliga, trevliga, flexibla, lättlärda mm och m.fl - för att i annat fall blir man "inte gammal" på ett jobb när man är så pass ung och ej har ngn längre yrkesutbildning, inte ngt körkort (det kan man inte ha om man är under 18 år) och inte ngn längre arbetslivserfarenhet.
    FRåGA SYV kan endast ge mycket allmänna Tips! - typ se om Arbetsförmedlingen har ngt att erbjuda... Kika på platsannonser; prata med alla dina familjemedlemmar, kompisar och alla du känner: be dem om hjälp och tips!
    Med "online"-jobb ... vad menar du exakt? Vilka unika kunskaper har du som en arbetsgivare kan ha nytta av - så att hen kan tjäna pengar genom ditt online-jobb? Pengarna till din lön måste ju komma från "någonstans" - varifrån i så fall?
     Känner tyvärr några exempel på att ungdomar fick jobb som telefonförsäljare - några timmar per vecka, men de flesta slutar efter 2-3 månader då de upplever ett otrevligt bemötande från folk som de ringer till och de lyckas sällan sälja ngt., så de får extremt lite betalt (kanske inget alls, om det är 100% provision - och om man inte säljer ngt., får man inte heller ngn lön). Mycket tråkigt att behöva ge ett sådant svar till dig.
    :(