Erik
    Hejsan!

    För ca 10-12 år sedan gick jag Fordonsprogrammet på Framtidsgymansiet i Arlöv, efter första året kände jag att det inte alls var för mig (sökte med pga grupptryck). Jag sökte ny skola men var då tvungen att gå om ett år så jag valde att gå färdigt fordonsprogrammet. Har sedan jag gick ut gymnasiet jobbat fulltid i över 10 år (inte inom fordon) och vill nu efter några års tänktetid utbilda mig till Elektriker via Lernia/Komvux.

    Däremot har jag fått reda på att eftersom jag har fullständiga betyg från gymnasiet (även om jag inte haft användning för dem) så blir jag bortprioriterad vilket gör det näst intill omöjligt att komma in på en utbildning. Jag blir nu i vuxen ålder alltså straffad för att jag gick färdigt gymnasiet istället för att hoppa av gymansiet.

    Frågan:
    Finns där inget sätt man kan bli "räknad" som om jag inte gått gymnasiet?

    Då jag aldrig någonsin kommer jobba inom det yrket, eller kommer ihåg något som helst därifrån, vilket gör att jag inte kan jobba inom fordonsbranschen idag (med andra ord så är min gymansietutbildning inte till någon nytta)

    Har kollat på andra utbildningar utanför Lernia, men dem är på distans och eftersom det gäller El vill jag helst "lära mig på plats" då verkligheten ser annorlunda ut än vad som står på papper när det gäller hantverksyrken.

    Vill inte jobba mina resterande ca 35-40 år olycklig för att jag INTE hoppade av skolan.

    Tack på förhand?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    enligt vuxenutbildningsförordningen hör "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" till prioriterade - på Komvux - målgrupper. Den regeln är inte riktad personligen mot dig, utan tanken är att de som inte ens har grundskolekompetens har extremt små chanser att få jobb. Så, personer som inte har grundskolekompetens får platserna före alla andra. Sedan kommer de som aldrig läst på gymnasiet, sedan de som läst på gymnasiet men väldigt lite... och så vidare. De som har fullständig gymnasiekompetens står i kön, men längre bort... efter de står i kön personerna som har eftergymnasial utbildning.
    Och till varje kursstart görs ansökningsförfarandet om. Så, du får söka om och om igen. Att komvux svarar PLATSBRIST på din ansökan gäller ju inte för all framtid, utan endast för den kursstart som du just då har sökt.
    Du får söka till varje framtida start. Vi håller tummarna att du nästa gång kommer in!

    Det finns, mig veterligen, ingen möjlighet att bli av med den utbildning man redan har... alltså går det inte att bortse från gymnasial utbildning, om man redan har den. Du skriver om att du inte vill/kan jobba inom det yrket som du skaffade dig på gymnasiet. jag kan tänka mig att i fall medicinska (hälso_) anledningar finns, så kan kanske undantag göras... Exempel: en person utbildade sig till bagare men fick sedan mjölallergi... hen kan då inte jobba med bakning. Genom hälsoutlåtande och samtal med kurator - kan jag tänka mig att komvux borde kunna "bortse" från att personen har gymnasial utbildning till bagare... men det finns nog inga tydliga regler skrivna på den punkten, utan det gäller att vara envis och även ha lite tur.

    • : Nu är jag inte någon studievägledare, men skulle du inte kunna kolla på ytbildningar inom Yrkeshögskolan? Tror att det finns en hel del utbildningar där som dessutom kräver att du gått ut gymnasiet.
    • Anna :

      Bra tänkt Simon! Problemet är bara att just inom "EL" så måste man ha grundutbildning på gymnasial nivå och inom yrkeshögskola finns påbyggnadsutbildningar för de som redan är elektriker i grunden (eller i alla fall läst några el-kurser på gymnasial nivå). Men annars, absolut: www.yhguiden.se - tusentals yrkeshögskoleutb.på eftergymnasial nivå! :)