Lukas

    Ska läsa sista året på min högskoleingenjörsutbildning nu och därefter är tanken att läsa vidare på en master. När det är dags att söka olika masterutbildningar är min fråga. Kan man söka exempelvis 5 olika master på universitet A, 5 på B, 5 på C osv eller finns det ett maxtak för hur många som går att söka totalt (liknande som det gör när man söker in till universitet/högskola)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas,
    vi kontaktar en sakkunnig och återkommer till dig med svar.
    Jag undrar dock om det finns så många olika masterprogram som du både blir behörig till och som du också kan tänka dig vilja läsa? Annars, så är det en intressant fråga du ställer. Jag vet t.ex inte om man söker program på avancerad nivå via centralantagning på www.antagning.se eller direkt till lärosätet där programmet ges. Det ska bli intressant att få lära sig det. Om man inte själv sökt till program på avancerad nivå och inte jobbar som studievägledare på ett lärosäte som utfärdar kandidatexamina eller yrkesexamina á 180 hp efter vilka folk brukar vilja söka till program på avancerad nivå, då vet man inte hur administration kring antagningen går till. Det blir, som sagt, intressant att få lära sig det!
    Vi hoppas vi får svar inom kort och återkommer till dig! Under tiden se hur många masterprogram som du kan hitta som du både blir behörig till och som du verkligen vill komma in på!
    Vänligen
    ANNA SYV