Jacob
    Hej!

    Går på komvux och läser till behörighet för naturvetenskapliga, fortsatta studier. Jag kommer läsa till 4 kurser utöver mitt ursprungliga betyg. Skall söka en linje som kräver matte 4 bla. Har sedan tidigare G (gamla systemet) i matte 2 och 3 och undrar om jag kan söka in med bara matte 4 och inte matte 2 och 3 och ersätta dem med andra ämnen som jag läser nu för att höja mitt snittbetyg? Hur räknar dem poängen eller får man själv välja med vilja kurser man läst innan man skall söka med?

    / J

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob,

    för att bIi behörig tiII högskoIa måste man aIItid ha GrundIäggande behörighet (gymnasiekompetens) som man kan bekräfta på Olika sätt, t.ex genom Slutbetyg från gymnasiet.

    Sedan kräver också många högskoleutbildningar även särskild behörighet, som t.ex "din utbildning" som kräver bl a godkänt betyg i matte 4.

    Om betyg i matte 2 och 3 (gamla kurser matte B och C) - ingår i ditt Slutbetyg, då räknas dem in i ditt jämförelsetal pga de ingår som en del i "bekräftelsen på din grundläggande behörighet".

    Om betyg i matte 2 och 3 inte ingår i ditt Slutbetyg, då behöver du inte ens ha betyg i dem. För att för Särskild behörighet krävs det matte 4 (och inte lägre mattekurser).

    Om matte 2 och 3 ingår i ditt slutbetyg, kan du inte välja att betyg i de kurser inte ska räknas med i ditt jämförelsetal. Det du kan göra är att höja betygen, genom att läsa om kurser och få högre betyg i dem, eller genom att göra prövningar<< i dem.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! lycka till!

    ANNA