Uno

    Hej! Jag vill söka till PIL och lite andra grejer nu till HT-2020, men är inskriven på ett program på södertörns högskola. Så jag undrar om jag måste "hoppa av" mina nuvarande studier om jag vill söka, och komma in på någonting nytt nu till höstterminen? Jag undrar helt enkelt att om jag nu skulle söka till ett annat program, och bli antagen till det u till HT-2020. kommer utbildningen jag är inks riven på nu förhindra att jag kommer kunna börja på det nya programmet, eller kommer jag att skrivas över automatiskt? Alltså, hur fungerar det när man söker ett nytt program, när man redan är inskrivet på ett annat. Sen så undrar jag med PIL, kan man bli kallad till PIL fastän man för tillfället är inskriven på ett annat program? Eller måste jag hoppa av innan sista ansökningsdagen så att säga? Tusen tack på förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Abbas,
    du behöver inte hoppa av din nuvarande utbildning. Du kan söka till många olika utbildningar och fortsätta läsa på din nuvarande Högskoleutbildning. Sedan om du blir ANTAGEN till den nya utbildningen på högskolenivå, måste du uppskatta om du har en rimlig chans att fortsätta läsa på din nuvarande utbildning och även påbörja en ny utbildning. Det är sällan möjligt att läsa på 2 heltidsutbildnidngar samtidigt; man måste vara extremt duktig för att klara av det; och ingen kan ju klona sig, så minst en av utbildningarna måste gå på distans.
    Du kan alltså söka och fram tills du blir ANTAGEN till en ny utbildning, är det helt lugnt. Sedan kommer du få ta ett beslut!