Hej Ulrika,

    realistiskt alternativ att på ett läsår kunna "komplettera" gymnasial utbildning i Sverige, för ungdomar, under 20 år, finns - enligt min vetskap- i första hand inom folkhögskola: allmänna kurser på gymnasienivå på folkhögskolorna kan i vissa fall på ett läsår leda till omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier. Om studieformen Folkhögskola var god läs på framtid.se/studier/folkhögskola
    Ett annat alternativ kan finnas på IB, det internationella gymnasieprogrammet; på vilka skolor den utbildningen, på gymnasial nivå, ges - var god se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium/IB

    Att på ett "vanligt" nationellt program på gymnasiet kunna få ut examensbevis på kortare tid än 3 läsår, känner vi inte till.Anledningen till det är att man i examensbeviset måste ha godkänt betyg i enskilda kurser (svenska, nationella kurser) och det är rätt stort antal kurser som man måste klarat av och de flesta av dem (minst 90%) måste i exam.bevis ingå med Godkänt betyg. 10% får ingå med F-betyget, alltså icke-godkänt.
    Skaffa sig betygen i nationella (svenska) kurser kan man genom  att läsa dem eller genom prövningar. Det är inte så lätt att hitta var man kan göra prövningar och det är inte heller gratis.
    Teoretiskt sett, så skulle man kunna göra prövningar i de kurser som ingår i år1 och 2 och i fall man får godkända betyg i kurserna, borde man i så fall kunna läsa år3 på gymnasiet och få ut examensbevis. Dock, praktiskt sett, är det mycket svårt. Finns ingen sammanställning på var prövningar erbjuds. Man får själv leta i hela Sverige. Varje prövningsförsök kostar 500 kr. Det är cirka 16 kurser som man skulle behöva göra prövningar i - kostnad i prövningsavgifter blir då 8.ooo kr, men sedan tillkommer också kostnader för resor till och från prövningar (2 tillfällen för varje prövning, som minst; i fysik och kemi är det även "labb-delen", så blir ännu ett tillfälle att åka till; kanske tillkommer kostnad för övernattning på prövningsorten). Även om man har alla kunskaper som krävs för att få godkända betyg, så lär det ta minst ett läsår (om man har tur och hittar var man kan göra prövningar) att fixa till det.. :(

    Frågan är om personen vill uppleva livet på gymnasiet eller om personen har som sitt främsta mål att få Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    för att det finns också info på UHR***´s hemsida: "Undantag från grundläggande behörighet kan medges för sökande som har en oavslutad utländsk gymnasieutbildning där en liten del av utbildningen saknas. Dessa personer kan komplettera med minst 800 gymnasiepoäng från svensk gymnasieskola/vuxenutbildning utöver de kurser som krävs för grundläggande behörighet." Källa: uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/grundlaggande-behorighet---oavslutade
    UHR*** = förkortning för Universitets- och Högskolerådet

    • :

      Tusen tack för ditt svar! Jag är ute efter att se om man kan läsa ett år på gymnasiet innan man söker in till högskolan. Tanken är att jag vill att min son skall få samma erfarenhet som svenska ungdomar som läser på gymnasiet. Han kommer att vara 18 år i juni, tänkte det kunde vara bra inför svenska högskolestudier,

    • Anna :

      Var god läs hela mitt svar - om, igen. Jag har fyllt på med info i svaret. ...

    • Anna :

      Reglerna i Sverige säger att t o m det året ungsomer fyller 19 år kan hen komma in i år1 på ungdomsgymnasiet. Men från 1 juli det året hen fyller 20 år, så "hör" hen till Komvux i stället, kommunal Vuxenutbildningen. Om din son fyller 18 år under sommaren 2021, kan hen komma in i år1 och läsa 3 år på gymnasiet i Sverige. han söker via gymnasieantagningen i den delen av Sverige där hen kommer bli folkbokförd. Han konkurrerar om plats med sina grundskolebetyg.
      Det finns tyvärr inte, mig veterligen, ngt system att "validera" ett eller 2 år för att kunna skippa ett eller 2 år på gymnasiet, i alla fall inte på de nationella programmen.
      IB, https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB - är ett Internationellt program med undervisningsspråk Engelska som är 2-årigt. IB lyder under IBO-organisationen och inte under skolverket. Så, du/ni får gärna kontakta skolorna som bedriver IB-diploma programmet och fråga om de har möjlighet att ta in i andra, sista, året på sitt program.

    • : Och
    • : Tack så mycket för att du tog dig tid att svara. Skall kolla IB programmet och komvux, känner bara att han känns ung för komvux.
    • Mikael : På komvux är det från 1 juli det året som man fyller 20 år, innan dess - gymnasiet.
    Läs alla kommentarer