Hedwig
    Hej,

    Jag har under året som jag gått i ettan haft problem som flytt utomlands, flytt tillbaka, skolbyte, linjebyte etc. det har helt enkelt varit knepigt att pussla ihop en stabil grund för min utbildningsgång och jag känner mig numera omotiverad och skoltrött. Just nu går jag samhällsvetenskap på ett Lärcentrum där man intensiv läser kurser på 1 termin, men vill hellre nu gå estetik media inriktning filmproduktion på en viss skola uteslutande. Jag har några frågor kring detta.

    > Kan jag söka till ettan i skolan med mina grundskolebetyg (till HT15)?
    > Kan jag gå tillväga på samma sätt som jag gjorde när jag skulle gå ut 9:an (genom webbaserade indranet)?
    > Kommer avgångselever från grundskolan prioriteras innan mig?
    > Vem ska jag vända mig till? SYV på deras skola, SYV på min skola?
    > Vilka alternativa metoder finns det?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Du får söka till åk1 till och med det året du fyller 19 år. Du söker på dina "gamla" betyg från vårterminen i åk9 och konkurrerar på exakt samma villkor som dagens elever i åk9 med ditt Mtv (meritvärde).

    Rent praktiskt för att göra ansökan behöver du hjälp från en SYV på en grundskola (t.ex. din gamla grundskola) som har tillgång/SYV-inloggning till Indranet. Du kan vända dit gill Antagningskansliet direkt och fråga om de kan lägga in dina val i systemet direkt. Här är kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen Göteborgsregionen
    Postadress:
    Box 5073
    40222 Göteborg
    Tel: 031-335 51 30 Fax:031-335 51 65
    [email protected]

    Bästa hälsningar
    Mikael
    • : Tack för snabbt svar, en liten fråga till bara.
    • : Jag har gjort prövning i Engelska 5 och fått betyg i det och kommer få poäng/betyg i de andra ämnena som jag kommer läsa ut till sommaren. Räknas dessa med? Kan jag ändå få CSN om jag inte läser om kurserna, och/eller kan jag läsa andra kurser (ex. Eng 6) eller är det något som ska tas upp med skolan?
    • Milla : Det är en mycket viktig fråga du tar upp i din kommentar. Jag svarar i ett nytt svar till dig, som du får inom kort.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hedwig!

    När eleverna går om ett år på gymnasiet (vilket händer ofta vid programbyte) då läser eleverna oftast om vissa kurser, dvs läser några kurser en gång till - de kurser i vilka de redan har godkända betyg. Det behöver de inte eleverna göra för att betyg som de fick året innan på ett annat program - gäller i allra högsta grad - och kan tas in i Examensbevis från gymnasiet.

    Men på grund av att:
    1. eleven på gymnasiet har rätt att ha undervisning på heltid
    2. vid deltidsstudier har inte eleven rätt till studiebidrag från CSN
    3. skolorna har ofta svårt att erbjuda ersättningskurser på just de "rätta timmarna" d v s just då när lektioner går i de kurserna, i vilka eleven sedan innan redan har betyg i -
    blir resultatet att eleven läser samma kurser en gång till.

    Personligen tycker jag att det finns fördelar i att läsa om några kurser: man får djupare kunskaper & ofta även högre betyg (när man har flera betyg i samma kurs, är det det högre betyg som tas in i gymnasieexamen); upplevelsen från "samma kurs" blir ändå inte exakt densamma - med en annan lärare och när du är ett år äldre, med mer livserfarenhet, upplever du kursen på ett lite annorlunda sätt. Oftast går det att lösa så att några kurser läser man om (d v s en gång till) och några andra kurser hittar skolan möjlighet att erbjuda ANDRA kurser under "de rätta timmarna" och då läser du inte om alla dna kurser som redan är betygsatta. Men du måste vara beredd på en situation då du kanske läser om alla de kurserna som redan är betygsatta för dig, som ingår i det nya programmet.

    Du har rätt att avstå från att läsa om kurser som är betygsatta med godkända betyg, men i fall skolan inte kan erbjuda dig andra kurser på de timmarna (vilket oftast blir väldigt svårt för skolan att kunna ordna) - avstår du i så fall från din rätt att läsa på heltid och blir av med Studiebidraget från CSN.

    Jag hoppas jag svarade nu på den frågan som du ställde i din kommentar. Återkom gärna om något är oklart.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare