Sebastian

    Hej, Jag är intresserad av att läsa förskollärarprogrammet på Stockholms Universitet och har lite frågor kring behörighet. Jag har studerat det som motsvarar gymnasiet i Nederländerna, fast tyvärr så existerar skolan jag studerade på inte längre och jag har inte kvar mitt diplom. På grund av det har jag ingen tillgång till mina betyg och undrar därför hur jag kan gå tillväga, ifall jag vill få ett lärosäte på förskollärarprogrammet? I Sverige har jag tagit examen i DIHM Marknadsekonom programmet på IHM Business School ( se: https://www.ihm.se/dihm/examen-for-dig-som-vill-bli-proffs-pa-att-utveckla-affarer/ ). Jag har läst lite om reell kompetens, men tycker det verkar vara lite svårt att tyda ifall min nuvarande och tidigare anställningar, samt min föreningsverksamhet, bedöms ge mig behörighet till ett lärosäte. Just nu arbetar jag som processförbättring för system på ett finansbolag, innan dess har jag jobbat som ekonom, säljare, och även som förskolepedagog ( 3 år). Utöver det har jag varit ordförande i en stor ideell förening. Min plan är att även ta högskoleprovet för att pröva de färdigheter och kunskaper jag har. Det jag undrar är ifall jag har möjlighet att komma in på det önskade lärosätet med den bakgrunden jag har?

    • Julia : Du kan ringa till de på IHM som kan svara på vilka grunder de tog in dig på utbildningen - tel.nr 031-335 20 05 Carolina eller Sara 031-335 20 09

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    högskoleutbildningar har ganska så strikta krav på behörighet; du kan vara jätteduktig på alla sätt och vis men du måste ändå uppnå den formella BEHÖRIGHETEN till högskoleutbildningar (allmänt - Grundläggande behörighet) och till just förskollärarprogrammet (särskild behörighet).
    Om du idag inte kan uppvisa några gymnasiala betyg, så kan det bli en lång och dyr "historia" tyvärr - att uppnå behörighet till högskola/universitet; eller Bekräfta att du är behörig.

    Tips!
    Kika på yrkeshögskoleutbildningar. t.ex på de yh som utbildar till Specialistbarnskötare. Yrkeshögskola gör egna bedömningar och kan även ta in "obehöriga".
    Högskolor/universitet i Sverige kan inte göra det.
    Men du får gärna vända dig till studievägledare på förskollärarprogrammet.
    Du kan också boka tid med syv på komvux /i den kommunen där du är folkbokförd/.

    Att du gör högskoleprovet kan inte skada, men högskoleprovet (även om man får högsta resultat) befriar ändå Inte från kravet på att vara Behörig.

    En fundering
    Kan du inte på ngt. sätt ändå få ut Kopior på din "gamla" gymnasieutbildning från Nederländerna? När skolorna lägger ner, borde de lämna in sina akriv "någonstans"... det är ju inte så jättelänge sedan du gick ut gymnasiet; då var det redan datoriserat... så jag tror att du borde kunna få tag på uppgifter om dina gymnasiebetyg.