Elev

    Hej! Jag är intresserad av en civilingenjörsutbildning på KTH och ska söka nästa år. Om mina betyg inte räcker till att komma in (BI urvalsgruop) och inte högskoleprovet (HP urvalsgrupp) kan jag då söka med matematik- och fysikprovet och konkurrera om platserna där? Det är totalt 75 p och gränsen (om man kollar tidigare år för tekniskt fysik) är runt 36 p. Betyder det att den som fick lägst poäng men blev antagen fick 36 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    antagningsstatistik visar följande: "någon med 36 poäng" blev antagen. Alltså de som fick färre poäng kom inte in och de fick fler, kom in. Men det kan finnas några som också fick 36 poäng men ej blev antagna. Alltså ska man sikta på fler än 36 p.
    Så här funkar det: man tar in "uppifrån", sökande med flest poäng och så länge platserna räcker,men sedan kan en situation uppstå att det finns en ledig plats och flera sökande med 36p. men endast en av dem kan komma in. I så fall kan man jämföra dem på annat sätt t.ex jämföra deras meritvärden, resultat på HP eller lotta ut platsen.

    • Elev : Tack så mycket
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!