Jonas

    Hej, jag heter Jonas och funderar på att studera jurist programmet men eftersom mina merit inte räcker till så tänkte jag studera första årets kurser som fristående kurser för att samla på mig högskolepoäng. Mina frågor till er är om jag kommer in som fristående elev på kurserna kommer de att tillgodoräknas så att jag inte behöver gå om hela första året eller kommer jag behöva om tenta för att bevisa att jag har studerat kurserna och att det inte var något jobbit att klara de. Om jag inte behöver tentamera om de kan jag då direkt börja studera med de studenter som kommer börja på år två eller kommer jag studera om alla kurser om jag kommer in på programmet när jag ansöker till den. En till fråga är vad är skillnaden mellan juristprogrammet och rättsvetenskap programmet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja med att svara på frågan om vad skillnaden är mellan juristprogrammet och "rättsvetenskapliga program", t.ex det här programmet: ltu.se/-Rattsvetenskap-kandidat -- och det finns flera skillnader. Juristprogrammet läses på 4,5 läsår och kandidatprogrammet på 3 år, så juristprogrammet är ganska mycket längre. Kursinnehåll är också olika i de olika programmen och även möjligheter på arbetsmarknaden efter programmen skiljer sig åt. Med det sagt, så är det inte omöjligt att föreställa sig att två personer med examina från respektive program skulle på någon arbetsplats finna sig som kollegor med mycket liknande arbetsuppgifter och t o m med samma lön. Men vill man bli t.ex AdvokatÅklagare eller Domare då måste man i grunden ha juristexamen och den fås genom studier på juristprogrammet.
    Och nu till frågan om att komma in i programmet genom att läsa fristående kurser... jag tror tyvärr inte på den planen. För det första så är jag inte säker på att det är lättare att komma in på fristående kurser än på programmet (antagningsgränserna kan ligga ännu högre - till fristående kurserna) och för det andra, så är chansen väldigt liten att så pass många platser befrias att programmet ska kunna ta in nya studerande till senare del av programmet, över huvudet taget. Ofta görs "överintag", alltså fler studerande tas in än det finns platser (med tanke på ev avhopp) och hoppas på att många hoppar av så att även "ordinarie platser" blir tomma, är en djärv chansning. Och om någon sådan plats skulle, mot förmodan, uppstå, då finns det ofta flera studerande på andra orter (på samma program) som vill byta studieort (och de kommer prioriteras, alltså i så fall antar man en person som läst juristprogrammets första år på annan ort).
    Du får gärna fråga studievägledare och antagningsgruppen på det lärosäte där du i första hand vill läsa juristprogrammet om någon lyckades ta sig in på programmet den vägen som du föreslår. Min erfarenhet säger att det är ganska osannolikt att det skulle vara en framkomlig väg. Men skulle du lyckas, då borde godkända kurser tillgodoräknas (man behöver inte läsa om de kurser i vilka man redan har godkända betyg).
    Min rekommendation är att du satsar på andra sätt att försöka komma in på juristprogrammet:
    -- sök till alla orter där juristprogrammet ges;
    -- gör högskoleprovet så många ggr du kan;
    -- försök höja ditt meritvärde så mycket du kan;
    -- överväg att söka till UJIK på Lunds universitet, se information på lu.se/UJIK
    -- fundera på att söka till Juridiskt grundår i Uppsala, se information på uu.se/jur.grundår
    -- titta på andra yrken och andra utbildningar.
    Du får gärna kika på "liknande yrken" som på olika sätt kan likna yrket Jurist t.ex:
    Adoptionshandläggare

    Advokatsekreterare

    Beslutsfattare på Migrationsverket

    Bokförlagsyrken

    Civil utredare

    Ekonom

    Företagsmäklare

    Internationell rättsvetare

    IP-paralegal

    Jämställdhetssamordnare

    Kronoinspektör

    Nämndsekreterare

    Paralegal

    Rättssociolog

    Rättsvetare

    Sakkunnig / rådgivare / förhandlare

    Samhällsvetare

    Skattekonsult

    Utredare

    Studie- och yrkesvägledare