Margarita

    Hej! Jag vill söka till juristprogrammet men det fattas för mig ungefär 2 poäng, jag har full meritpoäng dvs 2,5. Jag har dessutom läst matematik 4 men som jag förstår så ger det inte meritpoäng med tanken på att jag har redan full merit. Jag undrar vad ska jag göra då? Kan jag läsa vanliga områdeskurser och få poäng för dessa (lästa att man kan läsa 2 st kurser där vardera ger 100 poäng och sammanlagt få 1,0) eller måste jag göra omprövning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Margarita,

    i det fallet du beskriver i din fråga har jag följande tips att ge:
    - gör högskoleprovet
    - gör prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis (för att höja jämförelsetalet)
    - kika på andra utbildningar som kanske också kan bli av intresse för dig, där det är förhoppningsvis lättare att komma in.

    Det finns yrken som på sätt och viss liknar juristyrket men som inte kräver utbildning från juristprogrammet, se några exempel - nedan:

    Adoptionskonsult

    Bokförlagsyrken

    Civil utredare

    Ekonom

    Familjerättssekreterare

    Företagsmäklare

    Internationell rättsvetare

    IP-konsult

    IP-paralegal

    Jämställdhetssamordnare

    Nämndsekreterare

    Paralegal

    Rättssociolog

    Rättsvetare

    Sakkunnig / rådgivare / förhandlare

    Samhällsvetare

    Skattekonsult

    Utredare

    • : Hej! Tack för svaret men jag ska nog göra omprövning i vissa kurser för att jag vill verkligen komma in på juristprogrammet då jag har under en lång till viljat bli åklagare. Mvh/margarita
    • Milla : FråGA SYV önskar dig Lycka till!