Hanna

    Hej, Jag går på sista året i samhällsvetenskap och har funderingar på att bli läkare. Men det ser ut som att jag inte är behörig. Jag läser nu naturkunskap 2, motsvarar det något utav natur ämnena (ämnena som man behöver för att bli behörig) eller behöver jag läsa om alla? Gör man det komvux på då? och kan man läsa de under ett år eller hur går det till? Jag har hört om tekniskt basår.. vad är det och kan jag läsa där som går ut sam?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    det är endast på NA/inriktning naturvetenskap som kurserna ingår som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet. Kurserna är: fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. På SA läses inte fysik eller kemi. Biologi kan läsas som valbara kurser, men det sker sällan att eleverna gör det. Inom matten, så ingår i SA endast upp till matematik 2, och man måste ha godkänt betyg i matte 4. Det är dock möjligt att läsa matte 3 och ibland även 4 som valbara kurser på Samällsvet.programmet.
    Men man ska ha alla kurser med godkända betyg, som krävs för särskild behörighet.
    Läser man SA på gymnasiet, behöver man komplettera för behörighet efter gymnasiet, om man vill bli behörig till läkarprogrammet. Komplettera kan man på komvux eller på naturvetenskapliga basår som kan finnas på högskolenivå eller på folkhögskolorna.

    Om gymnasiekurs naturkunskap 2
    Den innehåller delar av biologi1, kemi1 och fysik1, så du behöver tyvärr läsa hela kurserna i biologi, fysik och kemi på nivå 1 för att sedan läsa på nivå 2.

    Tekniska basår
    I de ingår inte biologi, så du behöver söka till NATURVETENSKAPLIGA BASÅR. basåren kan finnas inom komvux, på folkhögskolorna och på högskolenivå.
    Basåren på högskolenivå kräver grundläggande behörighet, du måste ha examen från gymnasiet + matte 2 godkänt (kan även matte 3 krävas). varje lärosäte får bestämma om de kräver matte 3 eller inte. I Sthlm och Gbg brukar matte 3 krävas och i andra städer är det mer vanligt att man inför basåret på högskolenivå behöver endast matte 2.

    Hur snabbt kan du komplettera
    Om du inte läst matte 3 och högre matte, så behöver du läsa matte 3 och 4 (det tar på heltid 10 veckor).
    Att läsa kemi 1 och 2 tar lika lång tid, sammanlagt 10 veckor. Och detsamma gäller biologi - 10 veckor för bio 1 och 2.
    Det tar 2,5 veckors längre tid att läsa fysik 1a och 2, sammanlagt 12,5 veckor.
    Så, sammanlagt är det studier på heltid á 42,5 veckor.

    Påverkan på Meritvärde
    Kurser som du läser på Komvux får du "vanliga" gymnasiebetyg i, och i fall de kurser krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng, räknas dem också in i ditt jämförelsetal. alltså kommer komvux-betyg i Fysik2, Kemi2, Bio 2 och Matte 4 räknas in i ditt jämförelsetal.
    Däremot kan inte betyg i kurserna lästa på basår eller bastermin på högskolan eller på en folkhögskola, påverka ditt jämförelsetal. Och man ej kan få meritpoäng för betyg i de kurserna heller (detta om du t.ex efter naturvet.basår på högskolenivå eller på en folkhögskola ändrar dig och söker till utbildning som kräver mindre matte, t.ex till Fastighetsmäklarprogrammet där matte 3 krävs, men ej matte 4; skulle du fått komvux-betyg i matte 4, fick du meritpoäng + 0.5, men ej för omdöme från en folkhögskola eller för betyget på högskolenivå i matte 4).

    Vänligen
    ANNA