Maryam

    Hej! Jag är intresserad av att plugga farmaceutprogrammet på Linnéuniversitet och sedan söka till masterprogrammet i farmaci på Umeå universitet för att få apotekareexamen. Dock har jag redan ett kandidatexamen i biologi och ett mastersexamen i molekylärbiologi, vilket innebär att jag efter att ha fått receptarieexamen kommer att ha totalt 480 hp. Är det ändå okej att jag söker till masterprogrammet i farmaci, trots att deras urval baseras på antal högskolepoäng och denna får max vara 285 hp?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag råder dig kontakta antagningsgruppen på Umeå universitetet för att få svar om detaljer kring antagning. De som inte gör antagning kanske har inaktuell info och vad de säger kommer ändå inte spela ngn roll. Så det är mycket bättre för dig att få svar direkt från antagningsgruppen.

    • :

      Det tar väldigt lång tid för dem att besvara frågor, så det är mycket bättre om jag får generell information från en studievägledare. Frågan gäller helt enkelt om det går att överskrida maxgränsen på högskolepoäng om urvalet baseras på antalet poäng.

    • Anna :

      FRåGA SYV gör inte antagning till någon utbildning. Senast vi frågade om det fick vi svar att de med högst antal avklarade högskolepoäng kommer in först (vad gäller utbildningar på avancerad nivå där behörighet består av kandidatexamen, yrkesexamen eller liknande examen á 180 högskolepoäng). Det kan inte vara en nackdel att sedan innan ha fler högskolepoäng; det borde vara en fördel. Jag tänker dock på studiemedelsfråga. Studiemedel på eftergymnasial nivå är begränsat till max 12 terminer om man läser på heltid och tar studiemedel för heltidsstudier. Du har redan studerat i fem år på heltid. Om du har tagit studiemedel (även om det är t.ex endast bidragsdel av studiemedel) för femårs-studier, har du i så fall ett år (2 terminer kvar med studiemedel). CSN förlänger inte antal studiemedelsveckor. Ber om ursäkt om studiemedelsfråga inte är relevant i din situation. Jag tänkte bara att påminna om det, så att det inte skulle komma som en överraskning.