Mikaela
    Hej!
    Jag tog studenten 2010. Jag saknade betyg i svenska b, alltså hade jag IG. Jag fick info av min studievägledare att jag kan komplettera med svenska 2, eftersom svenska b inte finns tillgänglig. Jag har även sedan tidigare svenska A och Svenska C. Men min fråga är alltså om det räcker när jag söker till Polisen? Bör jag vara behörig enligt deras särskilda krav som står "svenska b eller svenska 3". Enligt antagning står det att jag saknar behörighet.

    tack för en bra sida!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela,

    Tack för att du tackar oss för en bra sida! Vi är glada om vi kan hjälpa till med svar och om våra tips och råd blir till hjälp! :)

    Ang. din fråga så vill jag vara säker att du menar yrke Polis>>, och inte ngt annat yrke - för att "söka till polisen" kan även betyda att man t.ex vill bli Civil utredare>>>

    Om du vill bli Polis, då ställer de kravet för behörighet till polisutbildningen "svenska B eller svenska 3" - detta för att behörighetskravet till eftergymnasiala utbildningar har sedan några år höjts. De som "på sin tid" uppnådde kraven behåller sin behörighet framöver. Men de som inte är behöriga enligt de "gamla bestämmelserna" måste bli behöriga enligt de nya. Och enligt de nya är det svenska 3 som krävs inom ämnet "svenska".

    Så min bedömning att du behöver godkänt betyg i svenska 3 /eller svenska som andraspråk 3/. Och så står det också på hemsidan som berättar om vad man måste ha för att bli behörig till polisutbildningen, så det borde, alltså stämma. :)

    Jag vill också tipsa om att det finns även andra yrken - där man kan jobba med poliser och nära poliser, men utan att själv vara polis - t.ex Polisfotograf>> så kika gärna runt på www.framtid.se och du kanske hittar ngt. yrke förutom Polis som du också kan bli intresserad av.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ja okej för problemet i mitt fall var att jag saknat Svenska B och överallt jag kollat har svenska 2 varit motsvarande kurs, fick även bekräftat av min syo. Eftersom jag studerade 2007-2010 är det då inte skillnad i kraven? Alltså att man kan översätta svenska 2 som svenska B
    • Julia : Svenska B och Svenska 2 är just MOTSVARANDE kurser. Det är inte samma kurs utan en kurs som i vissa sammanhang kan ersätta den gamla kursen Svenska B. ... Just i vissa sammanhang men inte i alla. Om det vore så som du önskar - då skulle det stå i behörighetskravlen att man bör ha godkänt betyg i Svenska B eller Svenska 2, men det står faktiskt att det är "svenska B eller svenska 3". och då erkänner inte dem svenska 2, utan man måste ha godkänt betyg i svenska 3 eller i svenska B. Betyg i svenska B kan man sedan 30 juni 2016 inte längre fål. Nu måste du därför få godkänt betyg i svenska 3. Det är i alla fall så som vi tolkar reglerna och behörighetskraven. Om du får ett annat svar från antagningen till polisutbildningen, var god berätta det för oss.