Zeineb
    Hej!
    Jag har en fråga som jag verkligen behöver hjälp med. Jag gjorde högskoleprovet och fick 1,5, vilket är ett ganska bra resultat, tycker jag. Tanken är att läsa tandläkareprogrammet på Malmö universitet nästa år, men problemet är att jag inte är behörig, d.v.s att jag ännu inte har gymnasieexamen eftersom jag saknar betyg i 6 ämnen samt gymnasiearbetet.
    För tillfället har jag ett snitt på cirka 18,5 av 22,5 och för att komma in på tandläkareprogrammet behöver jag ha minst 21 i snitt. Jo, det är inte omöjligt att få höga betyg i resten av ämnena som jag saknar, men jag har fått nog. Jag orkar inte längre att fortsätta plugga lika intensivt som tidigare.
    Jag kom till Sverige när jag var 17 år gammal och nu är jag 22 år (22 år och ett halvt, för att vara exakt). I första året läste jag SFI för ungdomar, sen studerade på grundskola 3 år och till sist hamnade jag på Komvux. Där har jag pluggat sedan september 2015. De ämnena som jag saknar är följande: religionkunskap, historia, samhällskunskap, matte 5, kemi 2 och biologi 2. Att få höga betyg i SO ämnena är inget lätt uppdrag för mig då jag ogillar att skriva långa texter, vilket krävs i dessa ämnen. Därför tänker jag inte satsa på att få höga betyg på dessa ämnen, jag skulle vara nöjd med ett D. Istället funderar jag på att göra högskoleprovet en andra gång för att förbättra mitt resultat och komma in på tandläkareprogrammet. Dessutom vill jag fokusera mig på mitt jobb mer. Min fråga till er är: Är det ens möjligt att komma in på programmet med endast mitt hp-resultat? Vad rekommenderar ni?
    Tack i förväg!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zeineb,
    för att komma in på en högskoleutbildning i Sverige måste man bli BEHÖRIG. Obehöriga deltar inte i konkurrensen och kan med det inte få en utbildningsplats. Det är alltså jätteviktigt att du blir Behörig.

    Som behörig sökande kan man komma in /med lägre betyg/ i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet). Hur högt resultat av högskoleprovet kommer att krävas, vet man inte på förhand. Antal utbildningsplatser ställs mot sökande och de betyg som sökande har... så kommer de med högre resultat in först och så vidare... så länge platserna räcker.

    Råd som jag kan ge är att du försöker bli BEHÖRIG; att du gör Högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar... och att du försöker skaffa dig så höga betyg i alla kurser du läser, som du kan. Man kan bara göra sitt bästa, inte mer.

    Vi håller tummarna för dig! Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för ditt svar!
    • : Tack för ditt svar Anna! Jag vet att man måste vara behörig för att komma in på högskola. Det jag menar att jag inte ska satsa på att få höga betyg i de ämnena som jag har kvar, utan bara godkänd. Istället ska jag göra högskoleprovet i oktober i hopp om att få ett bättre resultat, alltså högre än mitt tidigare resultat vilket är 1,5. Intagningspoängen för tandläkareprogrammet i Malmö brukar vara mellan 1,5 och högre, så jag har en god chans att komama in på programmet.
    • Anna : Om man "satsar på endast godkänt betyg" finns ju risk att missa lite-lite och inte uppnå E utan få F i kursen... så varför inte göra sitt bästa i varje kurs du läser? :) Får du djupare kunskaper inom alla ämnen - är det också lättare att få högre resultat på högskoleprovet. Ang. vara BEHÖRIG, så kan t.ex Yrkeshögskola ta in obehöriga; Högskolor/Universitet kan inte det... - det är så jag menar. Lycka till! :)