Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,

    tyvärr så har vi inte några experter på studier i Finland, men på studieinfo.fi/wp/stod-for-studievalet/gemensam-ansokan/gemensam-ansokan-till-hogskolor ser jag att det finns mycket info. Kika gärna på den sidan.
    Du kan också kontakta den Finska Ambassaden (Embassy of Finland) www.finland.se
    Tel: +46-(0)8-676 67 00
    Email: [email protected] - och fråga om de har ngn expert på studier eller om de kan hänvisa dig någonstans där du kan få hjälp.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick idag svar från EURES-rådgivare i Finland; var god läs nedan:

    ... i Finland får man information om olika slags utbildningar och dess ansökningstider från studieinfos netsidor:

    På höger finns månadsvis information om vilka skolors ansökningstider pågår.

    ·        T.ex.  i januari 2020 pågår Högskolornas första gemensamma ansökan, våren 2020

    8.1.2020 kl 08:00—22.1.2020 kl 15:00

    ·        och i mars 2020 Högskolornas andra gemensamma ansökan, våren 2020

    18.3.2020 kl 08:00—1.4.2020 kl 15:00

    https://studieinfo.fi/wp/sv/

    Under rubrik universitet får ni mera information om dessa studier:

    https://studieinfo.fi/wp/universitet/

    Om ni t.ex. inte hittar från dessa sidor svar till era frågor gällande en viss universitet,

    är det bättre att kontakta direkt ifrågavarande universitet.

    Hoppas att ni får via studieinfos sidor den informationen som ni behöver.

    Med vänlig hälsning

    Liselotte