Anna
    Hej! Kan man söka till flera olika universitetsutbildningar om man inte är säker vad man vill läsa eller ens om man vill fortsätta plugga till hösten, och sen bara tacka nej till allt om man nu skulle komma in?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    anmälningsperiod till höstens (HT21) högskole- och universitetsutbildningar, i Sverige, hade sista dag den 15 april 2021. Senare kan vissa utbildningar öppna för SEN ANMÄLAN (det sker om antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplaser). Du får givetvis söka till de utbildningar (när ansökan är öppen) som du tror du vill läsa och du kan alltid tacka Nej till erbjuden utbildningsplats.
    Vad som gäller när man söker till svenska högskoleutbildningar är följande: man prioriterar sina utbildningsalternativ: i första hand - den här utbildningen, i andra hand - den där... och så vidare. Om man blir antagen till högre prioriterade alternativen, då tas de lägre prioriterade alternativen bort och man prövas ej till dem. Det är alltså viktigt att prioritera rätt.

    Däremot kan man söka väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar och bli antagen till många yh samtidigt och välja sen vilken man vill gå/läsa. Ansökningsperioder till yh-utbildningar kan ligga "när som" på året. Varje yrkeshögskoleutbildning bestämmer själv när de öppnar & ständer ansökan.
    Nedan, se exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    tuc-yrkeshogskola/it-projektledare-distans
    vårdyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker-distans
    teknikhogskolan/green-logistic-management-distans
    dokumentcontroller-registrator-distans
    edugrade/it-saekerhetstekniker-etisk-hackare
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-flerpartslogistik
    vårdyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare
    teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    affarshogskolan/affaersinriktad-redovisningsekonom