julia
    Hej jag hade tänkt att söka till veterinär på SLU men jag behöver då kemi fysik matte och biologi. hur lägger jag upp detta på bästa sätt om jag ska plugga dessa kurser på snabbast möjliga sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    på heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka, alltså en kurs fysik 1a som är på 150 p läser man på heltid på 7.5 veckor och sedan fysik 2 på fem veckor; sammanlagt 12,5 veckor inom fysik.
    Kemi 1 och 2 samt Biologi 1 och 2 är 100p.kurser och alla mattekurser är också på 100p.  Om du behöver läsa kemi 1 och 2, biologi 1 och 2 samt matte 3 och 4, blir det 600 p. som läses på heltid på 30 veckor, sedan har vi också 12,5 veckors studier i fysik, så blir sammanlagt 42.5 veckor vilket är lite mer än  2 terminer (om terminer är på 20 veckor).
    Det brukar dock vara möjligt att läsa alla de kurserna under 2 terminer t.ex på komvux eller på folkhögskolans naturvetenskapligt basår eller på högskolans natur.vet.basår. Att läsa de snabbare än på 2 terminer (ett läsår) är inte alltid så bra - då man kan överanstränga sig eller få F-betygen (eller både och).

    vänligen
    ANNA