Jenny
    Hej, jag går sista året på gymnasiet och jag vill gärna plugga vidare.
    Kan jag ansöka redan nu även om jag inte har fått mina slut betyg?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Jenny!
    Du kan absolut söka redan nu, eller rättare sagt att du måste söka redan nu för sista anmälningsdag för den som vill studera på universitet och högskola är den 15 april. Om du inte gjort det så bör du gå in på www.antagning.se och skaffa dig ett konto, logga in och därefter göra din ansökan.
    De allra flesta gymnasier och vuxenutbildningar är anslutna till en databas så att så fort man har skaffat ett konto så går betygen in i antagningens databas när slutbetyget har kommit.
    Nedan kan du läsa om detta:
    https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Skicka-in-ratt-papper/Betygsdatabas-for-slutbetyg/

    Lycka till! Helena