Marie

    Hej,

    Jag har gått på universitet men har haft svårgheter att få jobb då jag inte har så mycket arbetslivserfarenheter och tänkte vända mig till yrkesutbildningar i stället.

    Jag är intresserad av HR-kompetens och även biståndshandläggare och tänke fråga om det finns yrkesutbildningar inom dessa områden? .

    Med Vänliga Hälsningar Marie Hansson

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,

    med "yrkesutbildningar" menar du utbildningar inom Yrkeshögskola, alltså yrkesHögskoleutbildningar? I så fall finns hela utbudet på www.yhguiden.se

    Jag kan ge några exempel på yh-utbildningar som förhoppningsvis kan bli av intresse för dig:
    vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-spedition-med-inriktning-miljölogistik
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/inkopare-med-strategisk-och-operativ-kompetens
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/event-marketing-management
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/distributionsstyrning-och-ledarskap
    yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist
    pahlmans-handelsinstitut/kvalificerad-loenekonsult
    affarshogskolan/payroll-controller-affars-uddevalla

    ang. yrken du nämner i din fråga
    Om du menar det här yrket: bistandsbedomare-bistandshandlaggare så är det enligt vad jag vet, nästan uteslutande Socionomer, alltså de som fick examen från socionomprogrammet som jobbar med det.

    Yrken inom HR
    Ett stort problem är att inom HR är yrken i Sverige Icke-reglerade. Alltså blir det upp till varje arbetsgivare att anställa vem hen vill. finns inte några lagar som förbjuder att anställa utan ngt specifik utbildning, vinns ej några legitimationer heller inom de yrken.
    Och...
    Det är inte heller helt klart Vilka yrken som är "inom HR", t.ex är det inte ovanligt att löneadministratör sköter också inrapportering av närvaro, kan också samtidigt vara schemaläggare men även delta i rekryteringsarbete (när ny personal anställs); även om man är personalchef kan man inom sin tjänst även ha andra uppgifter som kanske inte har ngt med HR att göra alls... på små företag kan man vara "allt-i-allo": en och samma person kan vara lönekonsult, schemaläggare, personalrapporterare, löneadministratör, rekryterare och ansvara också för fortbildning av personal (alltså hitta och inplanera lämpliga fortbildningar), bevilja tjänstledigheter (eller i alla fall ge stöd åt chefen i att ge avslag på ansökan om tjänstledigheten, om den anställde inte har rätt att få den och chefen anser att verksamheten blir lidande ..). Alltså kunskaper inom Arbetsrätt, Ekonomi och Lönefrågor (både lönebildning och utbetalningar av löner) är mycket bra att ha; då har man större chans att få jobb.

    Exempel på några HR-yrken_
    hr-adminstrator
    hr-specialist

    • : Hej Julia, tack detta ska jag kolla upp mer har hittat några men alltid bra att få mer tips kring vart man kan söka sig. Har aldrig sökt yrkesutbildningar och all hjälp betyder mycket. Tack för hjälpen!
    • Anna : Du får gärna hitta de yrken du är intresserad av på www.framtid.se och se vad som står om utbildning som krävs eller rekommenderas. Inom HR är det mycket svårt att säga ngt definitivt, då yrken är icke-reglerade och varje arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer.
    • : Hej Anna och Julia! Förstår att det är svårt att säga något om HR- men har ett lite hum om vart jag ska inrikta. Jag behöver en utbildning som ger mig möjlighet att komma ut i arbetslivet genom praktik, för det är det jag har svårt med just nu. Angående arbetsrätt, ekonomi och administration så har jag förstått att det är det som gäller, men jag behöver plugga det oxå och jag orkar inte riktigt med teoretisk universitets utbildningar, behöver mer än så nu. Har kollat lite på framtid.se men har faktist svårt att hitta där, men förstår att HR- är brett därför är det bra att hitta en utbildning som kan ge mig annat än vad jag redan har. Men ska kolla vidare har hört av mig till några skolor nu och börjar få lite svar, så det går lite framåt. Tack för all info, ska verkligen kolla igen det som kan bli intressant
    • Anna : I de flesta yrkeshögskoleutbildningar (se www.yhguiden.se ) ingår praktik, ganska mycket praktik, faktiskt. Annars så borde Arbetsförmedlingen hjälpa till att komma in på "arbetspraktik". Vi på fråga SYV är glada om vi kan hjälpa till. Lycka till!
    Läs alla kommentarer