Daniel

    Om jag ska söka till högskola och kompletterat mina betyg så hamnar jag i urvalsgrupp BII. Men vad skulle hända om min ursprungliga merit hade kommit över gränsen för BI men mitt kompletterade betyg, dvs betyget som jag söker med i andra gruppen BII, var under lägsta gränsen. Kommer jag in då eller är mitt ursprungliga okompletterade betyg helt bortglömt efter jag kompletterat? Exempel: Min merit är 21.55 (BI), 21.75(BII) och gränsen för utbildningen blir 21.45 för BI men 21.85 för BII, kommer jag in eller ej?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!
    om du redan innan kompletteringen är BEHÖRIG, kommer du med det lägre meritvärde prövas i BI. Och samtidigt i BII - med det högre meritvärde som du fick genom en komplettering.
    De som innan komplettering inte är behöriga, kan inte prövas i BI, utan de måste komplettera för att bli behöriga och prövas då endast i BII, kompletteringsgruppen.

    • : Tack för snabbt svar så här dags! Så om jag är behörig med det lägre okompletterade meritvärdet kan jag fortfarande komma in på det trots att jag kompletterat? Vill bara vara 100% säker.
    • Julia :

      Du kan läsa på Aantagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/betygsurval - enligt vad som står där och det som antagning.se svarar när man frågar, så prövas många i både BI och BII samtidigt: med lägre meritvärde prövas de i BI och med högre - i BII. Jag är säker på det jag svarade till dig men du får gärna kontakta även Antagning.se - t.ex kan du ringa 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar.