Saul

    Hej! Är väldigt oerfaren om hur arbetsvillkor fungerar för en LIA praktikant. Jag ska ut på en LIA nu under våren och undrar om jag kommer att ha möjlighet för ledighet under påsk perioden. Jag känner till att det kan vara så att man arbetar under röda dagar som anställd, men inte som en LIA praktikant. Vad är svaret på denna kluvna frågan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kan tyvärr inte ge dig ett säkert svar för att jag är inte expert på just det område. Det är mer än juridisk fråga än studievägledningsfråga du ställer. Du ställer en fråga som handlar om arbetsrätt men det är skillnad på att vara anställd och att vara en praktikant (precis som du själv skriver i din fråga). Vad jag tror gäller är att du bör följa de arbetstiderna som din handledare på praktiken har. Det är få yrkeskategorier som arbetar under röda dagar, men undersköterska och ambulanspersonal, t.ex ambulanssjukvårdare  kan definitivt vara schemalagda att arbeta på röda dagar. Det bästa vore om du kunde följa din handledarens schemat utan att begära ledighet under LiA, men om du absolut måste vara ledig under vissa dagar då du förväntas vara på en arbetsplats, prata om det på din skola (t.ex börja med utbildningsansvarig för din utbildning). Du kan också prova få svar från MYH, myndighet för yrkeshögskola och återkom gärna till oss här på forumet (vi vill också ha svar på din fråga - Tack på förhand!).

    Studie- och yrkesvägledare