SYV-besökare
    Hejsan, jag är en ny syv på grundskolan... som fick med kort varsel hoppa in... så det är lite panik-akut nu... jag vill därför dubbel-kolla, så att jag ger rätt info till eleverna.

    Min fråga:
    Om eleven gör sina val nu innan sista dag i Valperioden som en skall göra, kan hen då ändra dem (program, skola och rangordning) och hur länge och blir det några negativa påföljder av det ?
    Mvh
    S.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej S!
    eleven (gymnasieväljare) har rätt att ändra sitt val till gymnasiet under Omvalsperioden (senare under våren).
    Rekommendationen är att bestämma sig och lägga in de rätta valalternativ till gymnasiet så tidigt som möjligt, men absolut senast - SISTA DAGEN I OMVALSPERIODEN.
    Ändrar man senare än sista dag i Omvalsperioden, vilket man oftast kan göra (antingen med hjälp av SYV-en eller på en speciell blankett eller om personal på gymnasieantagningskansliet lägger in elevens val eller ändringar i val-alternativen direkt i antagningssystemet) ”drabbas” man av att ställas sist i kön, dvs de behöriga sökande som sökte i tid /t o m sista dag i Omvalsperioden/ kommer före, även om de har lägre betyg.
    Exakt när (datumen) omvalsperioden ligger i olika delar av Sverige, kan man hitta på http://antagningskanslier.se/ .
    Under Omvalsperioden är det olika Hur man kan göra ändringar: på vissa ställen kan eleverna ändra på sina egna inloggningar; och på vissa andra - är det endast SYV som på sin syv-inloggning som kan ändra elevernas val under omvalsperioden (eleverna måste i så fall prata med SYV-en och ge att syv-en gör ändringar); Ännu ett alternativ finns: på vissa ställen är det så att SYV-en måste "låsa upp" elevens plats på antagningssidan, så att eleven kan göra ändringar.
    Det är därför så att du måste få reda på man gör just inom "ditt upptagningsområde"; sedan är det bra att veta att på andra ställen kan man göra på andra sätt, så att man ej felaktigt tror att det är likadant över hela Sverige.

    Det som är likadant för hela Sverige är dock faktumet att i fall man gör ändringar eller gör val /om man tidigare inte har gjort val ,... vilket sker ofta om elever läser på IM, introduktionsprogrammen och vet kanske inte om de blir behöriga till nationella program eller inte - då väntar de till Omvalsperioden med att göra gymnasieval/ - t o m sista dag i omvalsperioden, är det helt OK. Det blir inga negativa påföljder.

    Du är välkommen att ställa fler frågor till oss. Vi hoppas vi kan svar på dina frågor och vi hoppas våra svar blir till hjälp!

    Lycka till med ditt jobb som inhoppande-SYV! ;)
    Och Grattis på alla hjärtans dag!
    PS: kika gärna på Veckans Yrke - https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev7ar2018
    Varje vecka väljer vi ett yrke som vi särskilt uppmärksammar på Framtid.se
    Annars så finns det tusentals yrkespresentationer - kika gärna och tipsa dina elever om www.framtid.se

    ANNA