Hej Tania!

    "sommarjobb" kallas det när man jobbar tillfälligt, oftast några veckor, när man är ledig på sommaren. Sommarjobb kan man ha i några dagar eller i flera veckor, oftast upp till två månader (från mitten av juni till mitten av augusti).

    Att det är just från mitten av juni till mitten av augusti beror på att innan och efter dess går man i skola och kan inte jobba på dagarna /då man är i skolan/.

    Jobbar man samtidigt som man går i skola, brukar det kallas för "extrajobb" som är på deltid - några timmar på kvällen en eller flera dagar i veckan eller på lördag-söndag, dvs när man inte är skolan.

    Du får givetvis jobba på jullovet om du får jobb under de dagarna som jullovet för dig blir. Jag ser att du är 14 år och i Sverige får man jobba sedan dess att man fyller 13 år. Så du får jobba. Får du jobb, så är det jättebra - du tjänar pengar och får arbetslivserfarenhet!

    Jobba på jullovet om du har möjlighet till det och vad det kallas ... för "vinterjobb" eller "lovjobbet" är mindre viktigt. Det som är viktigt är att du skaffar dig erfarenhet, referenser och gör nytta (bidrar till samhället).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA