Melinda

    Hej! Jag går just nu naturvetenskapliga programmet i ettan på gymnasiet i Lund. Med tanke på att det snart är sommarlov så undrar jag om ni har koll på om det finns några slags kurser/läger/föreläsningar under sommaren för gymnasieelever? Vad jag förstår är mycket sådant inställt pga covid-19, men tänker att det kanske finns på distans eller under slutet av sommarlovet? Jag är intresserad av de naturvetenskapliga ämnena samt teknik och matematik, och vill ha något att göra under sommarlovet! Om det inte finns något sådant att anmäla sig till, har ni några andra tips på annat man kan hitta på för att engagera sig inom dessa ämnena under sommaren?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melinda,
    matteboken.se finns kurserna i matematik upplagda för självstudier och repetition. du kan alltså när du vill och gratis repetera matte på egen hand och även läsa framåt, högre kurser än de som du redan har läst i skolan.
    Både Matteboken.se och Pluggakuten är webbplatser som hör till Mattecentrum. Tips! ställ din fråga även i forumet på pluggakuten.se där frågor om matte men även om andra naturvetenskapliga ämnen ställs och besvaras.
    Ännu ett förslag jag har är att du frågar dina lärare i de natur.vet.ämnena på din gymnasieskola men kanske också på din "gamla" grundskola - det är mycket möjligt att de har några bra svar/tips att ge.
    Och du kan också kika på vad folkhögskolorna har att erbjuda. folkhögskolorna brukar ha diverse sommarkurser - nu är dock Covid-19 situation, så jag vågar inte lova att deras kurser kommer att hållas - men kika på www.folkhogskola.nu som är folkhögskolornas gemensam webbplats.
    Och om du hittar ngt mycket intressant, får du gärna tipsa om det här i forumet - så att även andra kan ha nytta av det!
    Lycka till!
    ANNA