Evelina
    Jag hade tänkt söka till college i USA för höstterminen 2017, och vill läsa någon extrakurs nu på sommarlovet till trean för att det ser bra ut när jag sedan skickar in min ansökan. Vilka sommarkurser finns det då för mig om jag början trean till hösten? Kan jag läsa sommarkurserna som finns på universitetet eller finns det något speciellt för oss yngre?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!

    På högskola/universitet kan man läsa endast om man är behörig till högskolestudier och för det krävs det en avslutad gymnasieutbildning. Du som ännu inte har en avslutad gymnasieutbildning, saknar Grundläggande behörighet för högskolestudier.

    Sommarskola finns i några kommuner och några gymnasieskolor anordnar själva (och det måste du fråga på din gymnasieskola och i den kommunen där du är skriven/folkbokförd), men tyvärr är det allt som oftast endast elever som fick F i matte, svenska och engelska - och med det riskerar att inte uppfylla kraven för examensbevis, läsa på sommarskolorna.

    I din situation är det mycket svårt att hitta var man kan läsa. Du kan alltid bedriva självstudier och så finns det privata kurser, där man inte får betyg (utan intyg om att man har genomfört kursen). Privata kurser är inte gratis.

    Jag har ett förslag: om du hittar sommarjobb och på din fritid bedriver självstudier i t.ex matte (bra hemsida www.matteboken.se ) och/eller i språk - t.ex läser ännu mer engelska, så kan du i din ansökan till College uppge att du har viss arbetslivserfarenhet och att du har studerat mycket på egen hand (och kan berätta vad du har studerat).

    Alla gymnasieelever i Sverige är i "din situation", när de försöker hitta studier under sommarlovet.... Tanken är att man ska vara ledig och återhämta sig alternativt att man ska sommarjobba. Det anordnas därför inte några studier under sommaren för gymnasieelever.

    Om du hittar info på egen hand, som motsägger det som jag svarar till dig nu, var god hör av dig!

    Vänligen

    Julia Syv