C
    Hej,
    Jag går andra året på gymnasiet linje samhälle beteende och byte skola mitt i året.

    Jag har betyg i allt förutom matte 2B och svenska.

    Elevhälsan tänker på att jag ska börja om andra året för att jag har problem med de ämnen.

    Nu tänkte jag på om det skulle fungera om jag går på sommarskola istället för att börja om och hur ni tror att det går till liksom anmälning och liknande ?

    • Anna : Fick du plats i sommarskola? Vet du om du ska få gå i sommarskola?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    att få gå om ett år på gymnasiet är en stor förmån. Om du får erbjudande om det, råder jag att tacka ja!

    På Samhällsvet.programmet får man ej ut sitt examensbevis utan godkända betyg i svenska 2 och 3. Med F i matte 2b kan man ändå få ut sitt examensbevis; på så sätt är svenska viktigare att försöka få godkänt betyg i.
    Sommarskola erbjuds obligatoriskt till elever i grundskolan år 8 och 9. Inom gymnasiet finns det inte möjlighet att delta i sommarskola.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej C; det är inte en rättighet att gå i sommarskola när man läser på gymnasiet. Det är ganska rätt sällan som möjlighet för gymnasieelever finns att gå i sommarskola. Om du får erbjudande om att få gå i sommarskola, så tycker jag du ska definitivt tacka JA. Sedan är det tyvärr inte säkert att du får godkända betyg i svenska och/eller i matematik även om du går i sommarskola.

    Om du vill bedriva självstudier inom matte - kan jag rekommendera www.matteboken.se där alla grundskole- och gymnasiala kurser i matematik är upplagda för repetition och för självstudier.