Sam
    Jag riskerar alltså att få underkänt i franska Steg 3 och jag undrar om man kan läsa upp denna ämne under sommarlovet för att åtminstone få godkänt. Eller måste man vänta tills man har gått ut gymnasiet för att läsa upp det på komvux?
    • Ludmila : Ser att du bor i Göteborg, vill ge dig tips om www.sprakcafeet.com där man nära Esperantoplatsen kan bl a träffas för att prata franska. Just franska är det på tisdagar kl.17.30-20 och det "kostar" 45 kr., dvs man måste köpa fika för minst den summan för att få vara med. Ett bra sätt att öva ett främmande språk, tycker jag.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Samiya!

    Du kan alltid bedriva självstudier i franska för att skaffa dig kunskaper och göra prövning i Moderna språk 3.
    Du skriver inte om du läser åk2 eller åk3 nu. Om du läser åk3 nu, kommer du att få Examensbevis (eller Studiebevis) i början av juni 2015 och har sedan två alternativ:
    1. läsa på Komvux
    2. göra tenta i Franska 3 på din gymnasieskola (en vanlig praxis är att gymnasieskolor låter sina f d elever - under första året efter avslutning - göra tentor på skolan).

    Om du läser åk2 nu och hittar någonstans där du kan läsa Franska under sommaren - gör det och då kan du sedan be att få göra tenta under nästa läsåret på din skola och få ett godkänt betyg i din Gymnasieexamen.

    Du får gärna återkomma med uppgift om du läser åk2 eller 3 och vilket program och inriktning du läser, då kanske jag kan ge dig ett bättre svar. Undrar om ni har sommarskola på din gymnasieskola eller i din kommun. Det är mycket ovanligt med sommarskolor för gymnasieelever, men det är givetvis mycket bra om ni har en sådan möjlighet.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare