Helena_1

    Hej, jag går min första år på gymnasiet. Jag har klarat av många ämnen men jag har misslyckat med att redovisa historia 1b. Jag har ansökt till sommarskola och det är i från de 19 juni - 14 juli, jag har runt vid slutveckan sommarjobb. Jag undrar om det finns möjligheter att man kan få göra prövningen/provet någon vecka tidigare. OBS! Jag har läst från gymnasium.se att man fick vara i sommarskola/lovskola 50 timmar minst, är detta obligatorisk för alla lovskolor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag undrar om du är säker att det på sommarskolan dit du ansökte kommer finnas undervisning i ämnet historia? Det är nämligen så att allt som oftast är det endast svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik som finns att läsa på en sommarskola.
    Det du läste på gymnasium.se har rubrik Hur fungerar sommarskola inför gymnasiet?, - så det är för det första fel nivå (du läser ju redan på gymnasiet) och för det andra, så står där att om eleven uppnår godkänt betyg så slutar hen tidigare än det som 50 timmars-undervisnings-tid innehåller...
    Mitt råd är att du pratar med de som ansvarar för den sommarskola som du ansökte till: fråga om undervisning i historia kommer att erbjudas? fråga om när du får besked om att du blir antagen till sommarskola? och om du ska gå i sommarskola, börja i så fall läsa och gör ditt bästa och efter ett par veckor så kan du fråga läraren hur pass nära godkänt betyg du ligger så du kanske kan få betyget långt innan det datumet som sommarskola avslutas. I annat fall (om läraren svarar att du ligger längre bort från godkänt betyg och att hen rekommenderar att du genomför hela sommarskola i sin helhet, då får du ta ställning till om hur du gör... går det t.ex att börja på sommarjobbet senare?). Samråd också med dina vårdnadshavare om det skulle visa sig att du står i valet och kvalet mellan att gå sista veckan i en sommarskola eller börja på ditt sommarjobb.
    Det är också möjligt att de som ansvarar på just din sommarskola skapade "lokala regler" som säger att det för "vår sommarskola gäller... det och det...". Allmänt sett, så finns det inte, så vitt jag vet i alla fall, några generella regler ang.sommarskola för gymnasieelever. Ganska ofta finns ingen sommarskola för gymnasieelever, över huvudet taget. Om den finns, så är det nästan alltid endast svenska, eng och matte som erbjuds och endast för vissa elever av de som fick F i en obligatorisk kurs (alltså inte ens alla elever som fick F kan få gå i sommarskola... tyvärr). Fråga din lärare i historia och din klasslärare/mentor och/eller SYV på din skola om det finns regler eller rekommendationer för just din sommarskola att läsa på någon webbplats. Bra att försöka följa de regler/rekommendationen så långt det går! Lycka till med dina studier och med sommarjobbet!

    Studie- och yrkesvägledare