Malin
    Hej! Jag ska nu börja 2:an( natur) och det är så att jag valt till Spanska 4 enbart för att Jag ska få merit. Men jag fick i spanska 3 ett D och är inte säker på att jag kommer få ett bättre på spanska 4 snarare sämre som ett E. Och om jag inte skulle ta spanska 4 utan något som jag kanske gillar (utan 1 meritpoäng)och få ett mycket högre betyg ex. B eller A. Vad skulle vara mer värt när alla mina gymnasie poäng slås ihop. Skulle jag gå mer utav E och 1 meritpoäng eller ett B.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Malin!
    Du kommer få högre höjning i Meritvärde om du får E betyg och 1.0 i Merit än om du inte får ngt. i merit och får ett B betyg.
    Tänk på att du kan få max i merit även utan Moderna språk.
    Engelska 7 ger 1.0 i merit. Högre mattekurser ger också meritpoäng.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    och här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/gf/ kan du PROVRÄKNA på ditt meritvärde, du kan ANTA att du har E betyg i meritgivande kurs och nästa gång räknar du med B betyg i en annan (icke-meritgivande) kurs.
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    Det är med ditt meritvärde som du konkurrerar om en plats på en svensk högskoleutbildning.
    Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde.

    bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare