hannah
    hej. kan man komma in i ett bra gymnasium utan att gå i spanska och istället byta till svenska/engelska. och ha bra betyg i resten av ämnena

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hannah,

    Vad ett "bra gymnasium" är kan man ha olika åsikter om! :)

    På vissa av gymnasiets nationella program - som t.ex på samhällsvetenskapsprogrammet är det obligatoriskt att läsa Moderna språk på gymnasiet. Om en elev har ett annat modersmål än svenska, kan eleven läsa Modersmål i stället för moderna språk. Men då "förlorar man" (eller i alla fall får sämre) möjlighet att få Meritpoäng. Meritpoängen<<< ger en stor fördel vid ansökan till högskola/universitet i Sverige.

    Språkforskning visar att det är lättare att lära sig ett nytt språk när man är yngre. Många elever som hoppar av moderna språk på grundskolan ångrar det sen. Vi råder därför att läsa moderna språk och börja så tidigt man kan.

    Men som svar på din fråga: det är inte omöjligt att komma in på gymnasiet utan betyget i moderna språk från grundskolan. De som har godkänt betyg i Moderna språk som språkval från grundskola har dock en stor fördel, därför att betyget i moderna språk får räknas in som "17-de betyget" och inget annat betyg får man "övanpå" de andra, 16 bästa betygen. Exempel: om en elev inte har betyget i moderna språk som språkval från grundskolan, kan hen uppnå max 320 betygspoäng. Och om hen HAR BETYGET I MODERNA SPRÅK - kan hen uppnå 340 betygspoäng.

    Sammanfattning:
    jag råder dig och andra fortsätta läsa moderna språk på grundskolan.
    Men i fall det inte alls går, så kan det ordna sig i alla fall. Det är inte kört bara för att man inte läser moderna språk på grundskolan.

    Bästa hälsningar

    Daniel SYV