Alva
    Hej! Jag har en vän från Kroatien som gärna vill läsa spanska, helst redan nu till VT22. Han har inte tidigare läst spanska och är alltså inte behörig till kurser som kräver Spanska 3. Finns det något sätt att läsa motsvarande spanska 1-3 (nybörjarkurs) på engelska? Jag har försökt googla runt men har svårt att hitta om det finns något universitet/komvux som skulle kunna erbjuda detta till internationella studenter. Vet ni om det finns något sådant eller om det finns andra kurser som ger motsvarande behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,
    jag tror tyvärr inte du kommer att hitta det du letar efter.:(
    Komvux ger utbildning till personer som är folkbokförda i den aktuella kommunen och undervisning i spanska sker där "på svenska", är jag rätt säker på (eller på spanska, men inte på engelska).
    ***
    Vad gäller högskola-universitet, så finns det Nybörjarkurs i spanska, se t.ex uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurs  men undervisningsspråk är Svenska och för behörighet krävs att man har kunskaper i svenska motsvarande tredje gymnasiekurs i svenska, alltså Svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk 3.
    Att undervisning i spanske skulle i Sverige ges på engelska känner vi tyvärr inte till.
    Vill man lära sig spanska så skulle jag rekommendera att börja läsa i sitt eget land på sitt eget språk - i alla fall ett tag. Sedan när man kan vissa grunder, så är det mycket fördelaktigt att söka studier i ett spanskttalande land, där man får öva språket både i skolan och på fritiden.
    Som sagt, känner vi inte till någon möjlighet att på komvux eller på högskolenivå läsa spanska "på engelska". Möjligtvis skulle man kunna hitta någon privatlärare som skulle kunna undervisa på det sättet men det blir rätt så dyrt, skulle jag tro.
    Det är också svårt för en nybörjare börja läsa ett nytt språk med hjälp av ett annat främmande språk. Det är mycket lättare att börja läsa ett nytt språk med hjälp av sitt modersmål och senare, när man kan en del gå över till att läsa spanska på spanska, alltså utan hjälp av ett annat språk. Det är de rekommendationer som jag har "snappat åt mig" av språklärare och experter på språkinlärning.
    Du kan kika på vad folkhögskolorna har att erbjuda... deras webbplats (gemensam för alla de olika svenska folkhögskolorna) är www.folkhogskola.nu - men jag tror inte de erbjuder läsa spanska på engelska heller. :(